Annika Dahlström, AD ecotextile: Wow – vi kan bidra

Under mer än 20 år har jag sålt kläder, hemtextil, föreläst och informerat om en hållbarare framtid i textilbranschen. Efter att jag arbetat några år med att försöka sälja in ekologiskt framtagna produkter och den tanke jag trodde på – en hållbarare framtid – mådde jag dåligt av att se allt vi orsakar med masskonsumtion och massproduktion. Tonvis med kläder produceras men når aldrig butikerna, det är en enorm överproduktion.

Så frågan jag har ställt mig är: Vill jag köpa kläder och hemtextil som missbrukar människor och förstör miljön? Mitt svar är, nej det vill jag inte, så därför har jag funderat på hur jag kan bidra till en förändring. Är det enbart vinsten som räknas eller kan tillväxt och miljö gå hand i hand?

Jag bestämde mig för att sluta titta på de negativa konsekvenserna och började söka de goda exemplen i ekologiska projekt från odling till färdiga produkter. Jag besökte bomullsprojekt i Indien, Europa och USA, deltog i konferenser, besökte organisationer och företag som alla arbetade för denna sak. Jag byggde nätverk, skaffade mig kunskap, fick inspiration och kraft att fortsätta – jag var ju inte ensam om att tro på att vi ska arbeta för en hållbar framtid! Det var många ”Wow” som jag upplevde under mina resor och möten med dessa människor.

Om vi ändrar på vårt sätt att konsumera kommer det att få omedelbara effekter på industrierna t.ex. minskade utsläpp, lägre el- och vattenförbrukning, kontrollerad kemikalieanvändning, humanare arbetsvillkor och bättre löner för de anställda. Att producera med en total transparens i hela kedjan för att visa på att deras produkter är producerade på ett hållbarare sätt. En annan effekt är att vi kommer spara på våra naturresurser, det blir dyrare att producera när det ställs högre krav på kvalité och produktion. Så när priset går upp och kvalitén bli högre kommer vi köpa färre kläder och använda dem längre, alltså förbrukar vi mindre av våra naturresurser.

När du är på väg att köpa nya kläder, gardiner, dukar eller annat till hemmet, ställ dig frågan:
– ”Behöver jag det här?”
– Vägra köpa kläder som saknar information om tillverkningen – både miljöpåverkan och arbetsmiljö. Fråga, fråga och fråga igen. För att få till en förändring behöver vi som konsumenter ställa frågorna. Det finns inga dumma frågor – kom ihåg det.
– Förläng livstiden på dina kläder genom att vårda, vädra och laga.
– Återanvänd, sy om och ta tillvara.

Att det går att förändra är jag övertygad om. Frågan är bara om vi gör det tillräckligt snabbt.
Under kris- och krigstider mobiliserar vi enorma resurser. Jag har nyligen läst veckotidningar från 1942 (2:a världskriget startade 1939). Det spirade en enorm kreativitet hos många kvinnor som ”trollade fram” lösningar. Så på några år fanns det massor av tips om att spara, bevara det vi har, laga, lappa, ändra osv. Av det drar jag slutsatsen ATT det går, men inte ska det väl behövas ett krig för att starta en sundare textilkonsumtion?

En del skulle kanske säga att ”Det gör väl ingen skillnad vad vi som enskilda individer gör?!” Visst gör det skillnad Tänk bara om alla nästa gång vi ska handla EN textilprodukt väljer något som är producerat enligt ”eko-etisk-ekonomiskt” tänkande – vilken skillnad det skulle göra!

Indien har jag besökt några gånger och varje slår det mig vilken drivkraft det finns hos alla småföretagare inom bomullsodling. Vi ett tillfälle var jag en av hedersgästerna vid ett årligt möte för 1 700 ekologiska bomullsodlare, många kvinnor. Jag fick dela ut ett pris till en kvinnlig bomullsodlare som hade visat lång uthållighet. Hon tackade och sa: ”We do it for need, not for greed”, vi gör det för vi behöver det – inte av girighet – något som satt sig fast i mitt tänkande.

Annika Dahlström
AD Ecotextile
Författare till handboken ”Wow – Jag kan bidra”

Miljö online2

Liknande artiklar