SMB DEBATT

Centerpartiet: ”Vi måste ställa om till en hållbar fordonsflotta”

Foto: Centerpartiet

Regeringen vägrar dock prata om transportsektorn i den energikommission man tillsatte efter valet. Det skriver Kristina Yngwe och Rickard Nordin, miljöpolitisk respektive energipolitisk talesperson för Centerpartiet.

”Det största och viktigaste steget vi någonsin tagit för att bekämpa klimatförändringarna”. Så beskrev Barack Obama den handlingsplan för klimatet som han presenterade i början av veckan. Initiativet är välkommet. Om klimatmötet i Paris ska bli den framgång som alla hoppas på är det en förutsättning att en sådan stor spelare som USA tar frågan på det allvar som den kräver.

Men även de små länderna måste bidra. Det har Sverige hittills lyckats med. Under Alliansens tid i regeringen var Sverige världsledande på området. OECD konstaterade att Sverige är ett föregångsland i klimatfrågan. När Obama var på besök i Sverige berömde han Sverige för vårt arbete med klimat- och energifrågorna.

För att vi ska kunna fortsätta vara ett föredöme krävs nu att vi lägger stort fokus på transporterna. Nästan 90 procent av transportsektorn är fossilberoende. Sektorn står i dag för en tredjedel av Sveriges CO2-utsläpp. Vi måste ställa om till en hållbar fordonsflotta. Tyvärr är det precis på detta viktiga område som den rödgröna regeringen ständigt trampar snett.

Regeringen har konsekvent vägrat prata om transportsektorn i den energikommission man tillsatte efter valet, trots att det är helt avgörande för att klara de utmaningar vi står inför. Och när infrastrukturen behöver förberedas för elbilarnas intåg, då väljer regeringen att dra in satsningen på laddstolpar. Man planerar dessutom att höja skatten på flera typer av biodrivmedel, för att EU kräver det, utan att kunna presentera hur de ska undvika att miljövänliga fordonsbränslen straffskattas bort.

I dag råder en stor osäkerhet bland Sveriges företag, eftersom reglerna för miljöbilar upphör att gälla efter 2016. Den vanligaste leasingtiden är tre år och det betyder att mer än halva tiden är regelverket helt okänt. Det slår direkt mot miljöbilsförsäljningen. Hur förmånsbeskattningen ska se ut är oklart, helt enkelt därför att regeringen inte lämnat besked.

Samma sak gäller kvotplikten, som innebär att distributörerna av drivmedel tvingas öka andelen biodrivmedel. Regeringen säger att kvotplikten ska vara på plats från 2017, men hur den ska vara utformad är höljt i dunkel. Branschen frågar efter besked, för att våga investera och kunna leverera från dag ett, men regeringen lyssnar inte på det örat.

Ytterligare en fråga som regeringen valt att dra i långbänk är ett bonus/malus-system, där de som köper törstiga bilar får betala skatterabatter för dem som väljer bränslesnålt. Det vill man utreda på nytt, trots att det redan utretts under Alliansregeringen, trots att det redan finns ett färdigt förslag.

Vi i Centerpartiet har flera förslag för att närma oss en CO2-neutral transportsektor. Förutom redan nämnda bonus/malus-system vill vi införa en lastbilspremie, en morot för branschen att köpa miljövänliga lastbilar. För att underlätta omställningen till elbilar har vi även en stor satsning på 10 000 laddstolpar. Inför vår stämma i höst kommer vi också lägga fram flera nya förslag på området.

För det är vad som krävs, skarpa förslag som kan verkställas inom kort. Klimatförändringarna kommer inte ta en paus för att Stefan Löfven och Åsa Romson ska kunna begrava klimat-, miljö- och energipolitiken i en rad utredningar. Konsekvensen blir att det politiska arbetet som Alliansregeringen påbörjade stannar av.

Det är synd. Sverige har länge haft ledartröjan på den internationella klimatscenen. Nu är vi på god väg att halka efter, för att Socialdemokraterna och Miljöpartiet inte lyckas leverera det de lovade före valet.

Kristina Yngwe (C), riksdagsledamot och vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet
Rickard Nordin (C), riksdagsledamot och energipolitisk talesperson

Miljö online2

Liknande artiklar