SMB DEBATT

”Snabbmatskedjorna tar inte sitt ansvar för den ökande antibiotikarestistensen”

Den ökande antibiotikaresistensen riskerar att åter ta oss till en tid när dagens lättbehandlade sjukdomar ofta kan ha dödlig utgång – en utveckling som rikserar leda till en global folkhälssokatastrof, skriver Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter, i en debattartikel på Supermiljöbloggen idag. 

Sveriges Konsumenters undersökning visar att tre av fyra restaurangkedjor inte tar sitt ansvar i en av mänsklighetens viktigaste hållbarhetsfrågor – den ökande antibiotikaresistensen. Hög användning av antibiotika i jordbruket är en av bovarna och här har multinationella restaurangkedjor genom sin köpkraft stor potential att vara en mycket starkare kraft mot förändring.

Antibiotika är en förutsättning för den moderna vården som vi känner den idag. Men det är även en miljöfråga, en djurskyddsfråga och en konsumentfråga. Det används i stor utsträckning i jordbruk, vården och till husdjur. På många håll i världen ges djur antibiotika förebyggande för att förhindra att djuren blir sjuka. Men ju mer antibiotika som används, desto mer utvecklar bakterierna en motståndskraft mot antibiotikan. Den ökande antibiotikaresistensen riskerar att åter ta oss till en tid när dagens lättbehandlade sjukdomar ofta kan ha dödlig utgång.

Om utvecklingen fortsätter står vi på randen till en global folkhälsokatastrof. Redan idag dör 25 000 människor i EU varje år och 2050 väntas många miljoner i världen dö till följd av multiresistenta bakterier. Därtill drabbas djuren då antibiotika används för att sminka över en dålig djurhållning. Som multinationella företag kan snabbmatskedjorna konkret bidra genom att endast köpa in kött från leverantörer som använder minimalt med antibiotika. McDonalds, Subway och Burger King har tillsammans närmare 100 000 restauranger runt om i världen, som alla serverar stora mängder kött och fågel varje dag. De har därmed en enorm köpkraft.

Sveriges Konsumenter har i ett brev till svenska McDonalds, Subway, Burger King och Max uppmanat företagen att redogöra för nuvarande riktlinjer och hur de arbetar för att fasa ut rutinmässig användningen av antibiotika. Burger King är den restaurang som kommer sämst ur granskningen. Företaget svarar endast att deras leverantörer håller sig till ”lokala myndighetskrav och normer”. Det är oroande låg ambitionsnivå för ett företag vars restauranger globalt sett serverar kött till konsumenter på 12 000 restauranger i 86 länder.

Den klart mindre aktören Max utmärker sig i positiv bemärkelse genom att säga sig konsekvent endast använda sig av svensk kött, fågel och bacon i alla svenska restauranger samt i Danmark.

McDonalds och Subway har båda åtagit sig att i en tidsbunden plan fasa ut antibiotikaanvändningen i sina leverantörskedjor när det gäller marknaden i USA. Men det saknas initiativ för ett globalt åtagande. Det är beklagligt då företagen agerar på marknader i mer än 100 länder. Det måste med andra ord till långt större satsningar än så. Och det är just här det finns enorm potential att göra skillnad globalt.

Vi konsumenter kan till viss del påverka genom våra köp, genom att välja kött från producenter och länder där antibiotikaförbrukningen är lägre. Exempelvis råder det väsentlig strängare regler kring antibiotikaanvändning i Sverige än i många andra länder. Men att hålla koll på alla länders antibiotikalagstiftning kan inte vara på konsumentens ansvar. Politiker och företag bär det största ansvaret.

Konsumenter litar på att företag tar detta på allvar. Tillsammans med Consumers International och konsumentorganisationer runt om i världen ställer vi ett gemensamt krav: att multinationella snabbmatsrestauranger snarast antar en global policy för för hur man arbetar mot antibiotikaresistens med tidsatta mål. Det räcker inte att ta tag i saken i ett land, eller att följa lokala regler. Problemet med antibiotikaresistens måste lösas på global nivå och multinationella snabbmatskedjor är nyckelspelare i att få till en förändring. För en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna är att vi även i framtiden kan bota sjuka människor och djur med antibiotika.

Jan Bertoft

Generalsekreterare Sveriges Konsumenter

Miljö online2

Liknande artiklar