SMB DEBATT

TELGE ENERGI: ”Styrmedel för att göra klimatsmarta val är nödvändiga”

”Svenskarna efterfrågar tydligare riktlinjer i klimat- och miljöfrågor. Både företag och politiker måste bli mer tydliga på vilka sätt konsumenter kan göra en insats för miljön”, skriver Mats Fagerström, VD för Telge Energi idag i ett debattinlägg på Supermiljöbloggen.

I Sverige blir vi allt fler som vill bidra till en hållbar omställning. Den nya barometern ”Svenskarna och Hållbarhet” som tagits fram av Sifo tar pulsen på svenskarnas medvetenhet kring miljö-, klimat- och hållbarhetsfrågor. Den visar att 7 av 10 svenskar vill göra mer för att världen ska bli en bättre plats och att 8 av 10 svenskar även kan tänka sig att betala mer för att bidra till det på olika sätt. Samtidigt efterfrågar 7 av 10 tydligare riktlinjer från företag och politiker som underlättar för konsumenter att agera i rätt riktning. Viljan finns, men det behöver bli enklare att göra rätt!

I veckan kom en ny rapport om att fem öar (Solomon Island) nu ligger under vatten. Enligt forskarna stiger havsnivån och det här är ytterligare bevis för att klimatförändringarna sker här och nu. Vi måste alla agera och det måste gå snabbt. Nyligen presenterade även Naturvårdsverket att svenska utsläpp av växthusgaser minskade 2015, men i långsammare takt än tidigare. Det är en oroande utveckling.

Den nya barometern som går under namnet ”Svenskarna och Hållbarhet” är en del i Telge Energis arbete med att öka svenskarnas miljö- och klimatmedvetenhet. Undersökningen visar på en stark medvetenhet om att miljö och klimat är viktiga frågor, men också att mer borde göras för att stävja klimatförändringarna, det finns en stor vilja att vara med och bidra till en bättre värld. Det handlar bland annat om de företag man köper varor och tjänster ifrån, en stor del av respondenterna är dessutom självrannsakande och menar att de själva både kan göra mer och är villiga att betala mer för att bidra till en bättre värld.

Vi ser det som mycket positivt att det finns ett så starkt engagemang för miljö- och klimatfrågorna ute i landet. Det är däremot oroväckande att så få har kunskap om vilka val som är avgörande. För att stoppa klimatförändringarna måste vi bli bättre på att ersätta fossila bränslen med förnybar energi. Sol, vind och vatten är framtiden, därför är privatpersoners val av elavtalet helt avgörande, att välja förnybar energi och energieffektivisera är en av de viktigaste sakerna man kan göra för miljö och klimat.

Undersökningen visar också att framförallt de enkla, konkreta insatserna i vardagen rankas högt på hur man som individ kan bidra till en bättre värld. Hela 7 av 10 svenskar anser att sopsortering är det bästa sättet att göra en insats för miljön. Bara 2 av 10 svenskar uppger att de tar ansvar för en bättre värld genom att konsumera el mer klimatsmart, det vill säga har valt förnybar energi och/eller energieffektiviserar.

Vi behöver därför bli ännu tydligare när det gäller att ge konsumenter fakta och information om vilka saker som faktiskt påverkar framtiden för oss och för kommande generationer.

Det efterfrågas tydlighet och ledarskap, både från oss som företag och från politiker. Vi hoppas att politiker och beslutsfattare på alla nivåer tar till sig budskapet. Styrmedel som underlättar för svenska konsumenter att göra klimatsmarta val är nödvändigt. Det ska vara lätt att göra rätt!

Mats Fagerström
VD Telge Energi

untitled

Miljö online2

Liknande artiklar