SMB DEBATT

Matsmart: ”Så här minskar du matsvinnet rejält”

Foto: Matsmart

”Varje år slänger svenska konsumenter 494 000 ton mat – helt i onödan. Genom att öka kunskapen om skillnaden mellan hållbarhetsmärkningarna kan matsvinnet minskas rejält”, detta skriver Karl Andersson, VD och en av grundarna till Matsmart i en debattartikel på Supermiljöbloggen idag.

Totalt slänger Sveriges hushåll 995 000 ton matavfall varje år. Hälften är matsvinn, delvis det avfall som konsumenterna hade kunnat undvika genom exempelvis bättre planerade inköp eller mer dimensionerade portionsstorlekar.

Om hushållens matavfall minskade med 20 procent skulle det innebära en total besparing på 8 miljarder kronor per och för varje hushåll en kostnadsminskning på 1 300-1 600 kronor. Enligt den studie* som Enveco Miljöekonomi gjort på uppdrag av Naturvårdsverket skulle också utsläppen minska med nästan 600 000 ton koldioxidekvivalenter (CO2e), vilket är mer än vad Sveriges inrikesflyg släpper ut under ett år.

Att planera inköpen bättre och undvika överdimensionerade portioner är två av åtgärderna för att komma åt hushållens matsvinn. En tredje är att öka kunskapen om skillnaden mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag.

* Bäst före-dag är endast en rekommendation där tillverkaren garanterar exakt samma kvalitet, smak och textur som vid tillverkningstillfället. Faktum är att varan kan ätas i veckor – i många fall månader och till och med år – efter att datumet passerat.

* Sista förbrukningsdag sätts på varor som tillverkaren bedömer snabbt kan försämras och bli en hälsorisk, exempelvis rå fågel och fisk.

Okunskapen och osäkerheten kring skillnaderna mellan hållbarhetsmärkningarna innebär att mängder av mat slängs i onödan i stället för att syn, lukt och smak får avgöra kvalitén på varan.

Och det var på den vägen Matsmart startade. En av grundarna, Erik Södergren, drev en matbutik där kunder kunde påpeka att bäst före-dagen på en burk krossade tomater snart skulle passera. Han hade inget val än att slänga den, trots vetskapen om att innehållet smakade minst lika gott som i burken bredvid.

Han tröttnade på att slänga fullt ätbar mat och började rea ut varor med kort bäst före-dag och samtidigt informera kunderna om att det var smarta köp – både för miljön och för plånboken.

Kunderna älskade rea-varorna och upptäckte att maten verkligen var helt opåverkad och smakade lika bra som vanligt.

Parallellt hade Erik en god inblick i matindustrin där det ständigt sker en viss överproduktion i form av att säsongsvaror inte säljs i tid, att smaker slår sämre än väntat, att förpackningar trycks fel eller att varor inte hinner nå butikerna innan bäst före-datumet närmar sig.

Han bestämde sig för att gå mot strömmen och köpa in varor som ingen annan ville ha och som i många fall annars hade slängts.

Det gjorde succé – och Erik Södergren bestämde sig för att ge hela Sveriges befolkning samma möjlighet som hans kunder i matbutiken.

Matsmart.se såg dagens ljus 2014. 2015 hade omsättningen ökat med 1000 procent vilket gav ett kvitto på att våra kunder gillar att göra fynd till 20-90 procents rabatt och samtidigt minska matsvinnet. Matsmart har också uppmärksammats internationellt, då vi som ett av 20 europeiska företag bjöds in till London för att diskutera problematiken gällande matsvinnet med miljöaktivisten Al Gore.

Vi ser det som ett kvitto på att vi har en viktig roll att spela i matkedjan. Matsmart tar uppgiften på största möjliga allvar och hoppas i takt med en fortsatt kundtillväxt upplysa fler om matsvinnet och dess påverkan på miljön.

* Hela studien finns att läsa här: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-6697-0.pdf?pid=16632

Karl Andersson
Vd och en av grundarna till Matsmart

 

Miljö online2

Liknande artiklar