SMB DEBATT

(MP): ”Skapa ett reseavdrag som riktar sig till de som behöver”

Foto: Fredrik Hjerling

”Ska moderaterna i Stockholm vara trovärdiga i klimatfrågan måste de släppa bil-avdraget och se till att vi får ett bidrag som inte ökar bilåkandet i våra storstäder utan skapa ett reseavdrag som riktar sig till de som behöver den”, skriver Tomas Eriksson gruppledare Stockholms läns landsting (MP).

För två veckor sedan presenterade den parlamentariska landsbygdsutredningen sitt betänkande. Bland förslagen märks glädjande att sloppa reseavdraget i sin nuvarande utformning. Reseavdraget kostar staten cirka 14 miljarder och hälften av den totala kostnaden för avdraget går till de tre storstadslänen. I Stockholms län görs nästan 2/3 av alla avdrag av män, de gör också större avdrag än kvinnor. Nio av tio som gör avdraget reser till arbetet med bil.

Reseavdraget har en viktig funktion ute i landet där arbetsmarknaden är sämre och kollektivtrafiken mindre utbyggd. Men i Stockholm har det utvecklats till ett bil-bidrag som bidrar till ökad biltrafik, ökade utsläpp och längre köer.

Dessutom är det ett bidrag som det fuskas väldigt mycket med. Enligt Skatteverket är närmare hälften av alla reseavdrag felaktiga och det faktum att närmare 90 procent av de felaktiga avdragen är till personens fördel tyder på att många av felen handlar om rent skattefusk. Genom fusk och felaktiga utbetalningar går staten miste om minst 2 miljarder kronor om året.

Trots att moderaterna brukar prata om att vara hårda mot bidragsfuskare så vågade de inte göra något åt detta under sina åtta år vid makten. Troligen för att de är rädda att stöta sig med storstädernas välbetalda bilägare.

Det här är galet och därför är det glädjande att man i den parlamentariska landsbygdsutredningen, som alla partier står bakom, som presenterades i förra veckan föreslår en förändring av reseavdraget. En förändring där man istället för tid tittar på avstånd.  Det skulle minska både fusket och öka klimatnyttan med reseavdraget. Det skulle vara ett avståndsbaserat avdrag, där samma schablonbelopp betalas ut oberoende av om man åker bil, buss, cykel eller något annat. Det gör att syftet med avdraget blir vad det var tänkt. Bidraget skulle också bli enklare att administrera och kontrollera. Modernt helt enkelt. Denna modell finns i både Norge och Danmark.

Moderaterna har på riksnivå i utredningen ställt sig positiva, men knappt hann presskonferensen avslutas innan Moderaterna i Stockholm gick ut och drog i handbromsen och var negativa. De är helt enkelt inte beredda att driva igenom en politik som slår mot gruppen välbetalda män med bil. Det vill istället behålla det och bygga Österleden, ett motorvägsprojekt som i sig kommer att öka trafiken.

Ska moderaterna i Stockholm vara trovärdiga i klimatfrågan måste de släppa bil-avdraget och se till att vi får ett bidrag som inte ökar bilåkandet i våra storstäder utan skapa ett reseavdrag som riktar sig till de som behöver den. Till människor på orter med sämre arbetsmarknad och kollektivtrafik så att de kan resa till jobben. Det är dags för ett bidrag som inte missbrukas utan som använd som det var tänkt. När biltrafiken måste minska i Stockholm kan staten inte fortsätta sponsra ökat bilåkande.

Tomas Eriksson
(MP) gruppledare Stockholms läns landsting

Miljö online2

Liknande artiklar