SMB DEBATT - REPLIK

Tovatt (MP): Vi har världens mest ambitiösa klimatpolitik

”Denna regering väljer att lägga pengarna på det som faktiskt är bra för miljön, mer cykling och riktiga miljöbilar”. Miljöpartiets riksdagsledamot Lorentz Tovatt svarar på Christofer Fjellners kritik mot MP:s klimatpolitik

Fjellner har gjort sig ett namn inom miljöpolitiken genom det att han alltid försöker slinka undan sitt ansvar. Utsläppsminskningar ska alltid göras någon annanstans och någon annan gång, är den moderata filosofin.

Genom att kroka arm med ultraliberala Timbro anammar Fjellner en närmast vetenskapsfientlig syn på miljöpolitik och passar samtidigt på att bryta mot Parisavtalet. Klimatkatastrof är bara förnamnet.

Klimatet har nu seglat upp som väljarnas viktigaste fråga. Efter en extremsommar som följer på 400 månader där den globala medeltemperaturen varit över det normala råder det inga tvivel om att klimatförändringarna är här och nu. Som politiker får man då bestämma sig, ska vi ge allt för att faktiskt vända de negativa trenderna eller ska vi hålla för öronen och hoppas att krisen löser sig själv?

Från Miljöpartiets sida har vi bestämt oss, vi kommer aldrig stillasittande se på när förutsättningarna för mänskligt liv på planeten jorden slinker oss ur händerna. Därför har vi denna mandatperiod drivit igenom det som av den globala klimatrörelsen beskrivs som världens överlägset mest ambitiösa klimatpolitik.

Det innebär en fördubbling av miljöbudgeten, en flygskatt så att flyget får stå för en del av sina klimatkostnader, en ny bilbeskattning med bonus till de klimatsmarta och skatt på de törstiga samt ett långsiktigt bränslebyte för att få ut fossilt och få in förnybart i biltanken. Detta är många gånger mer klimatpolitik än vad Fjellners parti Moderaterna mäktade med under åtta år vid makten. Det kanske är därför han känner behov av att svartmåla denna framgångsrika period i svensk klimatpolitisk historia.

LÄS MER: Fjellner (M): Framgång i klimatpolitiken handlar om utsläppsminskningar

Moderaterna har lyssnat på de ultraliberala nationalekonomer som hittat på att klimatarbete alltid kan göras på andra håll i världen istället för i Sverige. De går till val på en medelstor satsning på det som de kallar ”internationella investeringar”. Låt oss kika på dessa investeringar.

Vid en närmare titt så är det alltså så kallade utsläppskrediter som man köper på den globala marknaden som kallas för CDM (Clean Development Mechanism). Det är en marknad som är kopplad till det förra klimatavtalet Kyoto. Här är två saker anmärkningsvärda: det första är att denna marknad just nu håller på att monteras ner helt. Det beror på att Kyotoavtalet löper ut 2020. Det beror också på det andra skälet: marknaden har varit fullständigt dysfunktionell. Priset har varit löjligt lågt och det värsta är nog att additionaliteten i det man köper ibland varit så låg som sju procent.

Det innebär att de flesta av de klimatprojekt man investerar i skulle ha genomförts oavsett svenska pengar eller inte. Alltså: så gott som ingen klimateffekt. Att, som Timbro, tro att detta är den ”mest effektiva” klimatpolitiken tyder på antingen en skev syn på vad vetenskapen faktiskt säger eller på ren okunskap.

Som om inte den slöa klimateffekten i CDM vore nog så är M:s hållning ett direkt brott mot det som Parisavtalet säger, nämligen att alla länder ska vara med i omställningen, man ska inte kunna köpa sig fri. Här blir det särskilt intressant: samtidigt som M slår sig för bröstet för sina internationella investeringar skär man ner miljardbelopp på biståndet och skriver explicit i sin budget att man kan dra ner på just klimatfonderna inom biståndet. Så mycket för det internationella engagemanget.

Moderaterna har egentligen aldrig varit emot subventioner, så länge de går till deras kompisars lyxkonsumtion. Under moderaternas tid vid makten infördes den mest utskällda ”miljösubventionen” i svensk historia – miljöbilspremien. Av en slump fick även stora dieselbilar ta del av subventionen och har under de senaste åren subventionerats med hela 1,6 miljarder kronor.

Men ändå blir Fjellner rasande när denna regering väljer att lägga pengarna på det som faktiskt är bra för miljön, mer cykling och riktiga miljöbilar. Här skorrar det falskt. Om Fjellner på riktigt hade brytt sig om miljön hade han sett till ägna sig åt sitt nere i Bryssel. Dra lärdom av regeringens viktiga arbete för att strama upp EU:s utsläppshandel! Streta inte emot! Då skulle han kanske kunna återkomma med lite högre förtroende.

Lorentz Tovatt
Riksdagsledamot (MP)


Det här är en opinionstext. Skribenten står för åsikter i artikeln.

Miljö online2

Liknande artiklar