GT klantar till det med sin kampanj mot trängselskatt

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Kvällstidningen GT, känd för att ha skämt ut sig i samband med en köttfri festival, har nu råkat klanta till det med sin senaste kampanj mot ett ambitiösare miljöarbete. Sedan innan driver man en kampanj ”för en folkomröstning i Göteborg om trängselavgiften”. Nu visar det sig dock vad kampanjen egentligen handlar om. 

För de som har förmågan att läsa mellan raderna har det från första början varit uppenbart att GT inget annat vill än att stoppa trängselskatten. Man har emellertid valt att förklä kampanjen i fina uttryck som att den handlar om demokrati och att medborgarna ska få säga sitt. Det vill säga, man har valt att inte ta en aktiv ställning i själva sakfrågan, och istället bara kampanjat för en omröstning om det.

Tills nu.

En klantig rubriksättare har sluntit på tangenterna och på ett freudianskt sätt förmedlat GT:s egentliga syfte: Man är EMOT trängselskatter. I den första upplagan av den här artikeln valde man rubriken ”Kampanjen mot trängselskatterna har väckt stor uppmärksamhet”. Under dagen har man ändrat rubriken.

Att journalister och media i allmänhet blir sämre och sämre på miljörapportering är kanske inte något nytt. Men det är minst sagt en bedrift att GT nu på allvar lyckats profilera sig som en svensk motsvarighet till Fox News. 

Miljö online2

Liknande artiklar