Bryter du mot lagen? Oroa dig inte. EU ändrar den åt dig.

Foto: Public Domain

I dag överskrider en dieselbil tillåtna gränsvärden för kväveoxidutsläpp med i genomsnitt 400 procent vid verklig körning jämfört med laboratorietest, något som blivit uppmärksammat i och med Volkswagenskandalen. Hörs det dunder och brak från medlemsländernas ilska? Nja, inte riktigt.  

Istället för hårda repressalier mot fuskarna har EU:s medlemsländer enats om en ny metod baserad på verklig körning – och vill samtidigt höja den tillåtna utsläppsnivån med 150-210 procent av dagens värde. Dessutom kommer vissa bilar undantas ändå fram till 2019.

Nu är nästa steg att förslaget skickas till EU-parlamentet och till ministerrådet för godkännande, och från både liberala gruppen Alde och socialdemokratiska S&D hörs tack och lov protester.

Detta är en skandal. Det verkar som att industrins intressen går före medborgarna hälsa för medlemsländerna, sade belgiska EU-parlamentarikern Kathleen Van Brempt, vice ordförande för den nästa största partigruppen, socialdemokratiska S&D, i ett uttalande enligt Europaportalen.

Ungefär 5 500 svenskar dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar, baserat på siffror från IVL Svenska miljöinstitutet. WHO klassade för några år sedan dieseln som cancerframkallande, och idag är ungefär hälften av nytillverkade bilar i EU är dieseldrivna. Bara Volkswagens fusk kan dessutom ha orsakat upp mot en miljon ton kväveoxidutsläpp per år. Som jämförelse släpper Västeuropas största kraftverk ut 39 000 ton kväveoxid per år.

Brittiska EU-parlamentarikern Catherine Bearder beskrev kommittee-beslutet som “skamligt”.

Teknologin för att minska dieselutsläppen är tillgänglig och prisvärd. Befolkningen borde inte behöva vänta fem år till för strikta gränser som minska dödliga utsläpp, sa hon enligt Air Quality News.

Nyheten är ett par dagar gammal, men SMB-skribenterna har behövt terapitid, gnugga woosah-öron och sjunga kumbaya efter att det kom ut. Inte bara på grund av att föreslagna reglerändringar efter hur företag fuskar och bryter mot lagen, utan också för hur beskedet mottas av den svenska regeringen.

För där firar man.

Regeringens hemsida står det:

Kompromissen ligger i stort i linje med den svenska positionen och kommer att innebära tydligt skärpta krav på utsläppen under verklig körning. Sverige hade gärna velat se en ännu lägre konformitetsfaktor i steg 2 men välkomnar ändå kompromissen. Det är bra att kommittén har tagit ett viktigt steg mot att enas om en ny testprocedur.

MP:s statssekreterare och regeringen ser det alltså som en vinst då utsläppen kommer minska, trots att nivåerna höjs långt över dagens tillåtna värden. Trots att bilintressen satts framför folks liv. Miljöpartiets och Socialdemokraternas ”Svenska föregångsland” har fått så låga krav och ambitioner att EU-parlamentets socialdemokrater och liberaler blivit markant mer progressiva i sin miljöpolitik.

Organisationen Transport and Environment anklagar till och med Sverige för att ha varit pådrivande i de låga kraven. Men Volvo rullar i alla fall på bra, eller?

– Europeiska regeringar belönar i praktiken fuskare. Har de varit på en annan planet de senaste veckorna? sade Jiri Jerabek, energiansvarig på Greenpeace EU-avdelning.

Av EU-länderna var det bara Nederländerna som ville ha högre krav.


Kväveoxid eller kvävemonoxid, NO, är en gas som är giftig i koncentrationer som överstiger 30 ppm (miljondelar). NO bildas vid förbränning i luft. Kvävemonoxid verkar irriterande på hud och ögon och inandning av stora mängder kan leda till döden.

Miljö online2

Liknande artiklar