Flyget större klimatbov än beräknat – då vill staten bygga flygplats i Sälen

Foto: Robert de Bock

Regeringen satsar en kvarts miljard på flygplats i Sälen. Samtidigt visar nya rapporter att svenskarnas flygande påverkar klimatet mer än man anat. 

Igår godkände EU regeringens investeringsstöd på 250 miljoner till en ny landningsbana på Sälens flygplats.

Regeringen har arbetat intensivt för att EU-kommissionen så snabbt som möjligt ska pröva och godkänna stödet. Jag är väldigt glad för det positiva beskedet vi nu fått. En utbyggd flygplats i området är viktigt för att fortsätta utveckla besöksnäringen och skapa nya jobb i Dalarna, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) i ett pressmeddelande.

Ironiskt nog lär flygets konsekvenser få Damberg att vinka adjö till de nya jobben. Sälen är beroende av skidturismen, en näring som hotas kraftigt av den globala uppvärmningen. 2015 rapporterade Supermiljöbloggen om hur de varmare vintrarna tvingar svenska skidorter att i allt större utsträckning använda sig av energikrävande snökanoner för att gå runt.

Den lokala Naturskyddsföreningen har varit kritisk mot satsningen i flera år, och säger till P4 Dalarna att byggandet av Sälenflygplatsen är synonymt med att stoppa huvudet i sanden.

Regeringens satsning tajmar precis med en ny rapport från Chalmers, som visar att svenskarnas utsläpp från internationella flygresor kan vara nästan fem gånger större än man rapporterat till FN och EU. Enligt officiella data uppgick det svenska utomlandsresandet för 2,3 miljoner ton växthusgaser 2014. De nya rönen visar däremot att den riktiga siffran uppgår till 11 miljoner ton – lika mycket som biltrafiken släppte ut samma år.

Kombinerat med det ökande utrikesflyget lär inte en statlig uppmuntran till inrikesflyg direkt bättra på flygets klimatpåverkan.

Miljö online2

Liknande artiklar