Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Dumheter

    "Världens bästa klimatstad" når inte klimatmålen

    Av 132 tävlande städer fick Uppsala i år ta emot WWF:s utmärkelse Årets globala klimatstad. Men kommunen når inte Sveriges klimatmål.
    I WWF:s motivering står det att Uppsala har ambitiösa, innovativa och vetenskapligt satta mål bland annat för förnybar energi och hållbar mobilitet. Investeringarna i transportinfrastruktur uppskattades särskilt av juryn. Trots att Uppsala är en liten stad anser juryn att den tjänar som global förebild”.
    – Vi imponeras av Uppsalas mycket aggressiva klimatmål och hur de jobbar med samarbeten mellan kommun, näringsliv och universitetet. Det är helt unikt, säger jurymedlemmen Seth Schultz till SVT.
    Men av Sveriges 16 miljömål klarar Uppsala bara ett enda – Naturlig försurning. Mål som Giftfri miljö, Ingen övergödning och Levande sjöar och vattendrag kommer inte nås, och flera av miljömålen är på väg åt helt fel håll, och blir värre.
    Även målen om Begränsad klimatpåverkan och Frisk luft missas. Utsläppen som gör att kommunen missar miljömålet om Begränsad klimatpåverkan kommer till stor del från energi- och transportsektorerna. ”Värmeverket i Uppsala fasar ut torv till 2020, men nu kör upplänningarna mer bil än för några år sedan”, skriver SVT. Bilismen är också bakgrunden till att kommunen missar målet om Frisk luft. Utsläppen från trafiken bidrar att mellan 60-90 Uppsalabor dör i förtid varje år.
    Trots dystra siffror har Uppsala ett starkt mål att vara fossilfritt 2030. En knäckfråga verkar helt klart vara trafiken.
    ”Sedan den senaste planeringsomgången genomfördes har det blivit allt mer uppenbart att person- och godstransporterna på väg inte kan fortsätta att öka om klimatmålen ska kunna nås. För att nå klimatmålen gör Trafikverket bedömningen att personbilstrafiken måste minska med 20 % till år 2030 och att lastbilstransporterna inte får öka till år 2030” skrev Naturvårdsverket i en rådgivning till kommunen 2013. Sedan dess har kommunens personbilstrafik ökat med fyra bilar per tusen invånare.
    Om Uppsala är världens bästa kommun har kommunerna en riktig resa framför sig, något SMB-redaktören Anna Ljungström skrivit mer om här.


    SMB kämpar för att miljömålen ska nås. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.