Voi vilseleder om elsparkcyklarnas klimatnytta

Foto: Voi

Elsparkscykelföretaget Voi påstod felaktigt att de bidragit till att spara 1,6 miljoner ton koldioxid. Varken räknesättet eller beräkningarna visade sig stämma. I själva verket kan elsparkcyklarna öka klimatutsläppen. 

De i storstäderna mycket populära elsparkcyklarna målas ibland ut som ett klimatsmart transportsätt. Nyligen gick marknadsledande företaget Voi ut i ett pressmeddelande och påstod att de fem miljoner resorna som skett med deras sparkcyklar bidragit till att spara hisnande 1,6 miljoner ton koldioxid.

Tyvärr stämde det inte alls, visar en granskning från Sveriges Radio. Utsläppssiffrorna baserades på felaktiga antaganden. Voi räknade med att resorna med elsparkcyklarna inte släppte ut något över huvud taget, trots att både produktionen och den korta livslängden kan ha stor klimatpåverkan. I flera fall har elsparkcyklar skrotats efter bara någon månad på grund av dålig kvalitet.

Dessutom har Voi antagit att varje tur med en elsparkcykel ersätter en bilresa, trots att företagets egna undersökningar säger att det bara sker var fjärde gång. När Ekot frågade 100 personer om de åker Voi istället för bil var det bara två som sa ja. I alla andra fall ersatte elsparkcykeln betydligt miljövänligare transportsätt som gång-, cykel- eller kollektivtrafik.

Det visade sig också att företaget räknat fel (på sina från början felaktiga siffror) när de fick utsläppsminskningen till 1,6 miljoner ton. Rätt svar var tusen gånger lägre, 1,6 tusen ton.

SMB välkomnar att fler transporter elektrifieras, men inte när det sker i form av en slit-och-släng-produkt med tveksam klimateffekt.


Supermiljöbloggen bevakar miljö- och klimatfrågor. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar