Forskare: Centern har fel om miljöbilspremien

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

En uppsats ifrån handelshögskolan i Stockholm slår fast att centerns miljöbilspremie är ineffektiv och att trängselskatter ger avsevärt större utsläppsminskningar för samma pengar. Uppsatsen är politiskt obekväm för Centern, länge har argumenterat för att utsläppsminskningarna måste ske på ett kostnadseffektivt sätt.

Rapporten visar dessutom på rena sakfel i centerns argumentation. Andreas Carlgren skriver på sin blogg ”Våra miljöbilssatsningar har gjort att antalet miljöbilar har ökat under mandatperioden från 23 000 till 330 000”Samtidigt konstaterar rapporten: Effekten (av miljöbilspremien) skiljer sig mellan olika bränsletyper, effekten har varit störst för snålanvändande bensin och dieselbilar (alltså sådana bilar som inte ens alliansen definierar som miljöbilar längre). Våra resultat indikerar att den stora ökningen i marknadsandelar av etanolbilar skulle ha skett även utan miljöbilspremien.

Carlgren tar alltså åt sig cred för varenda ny miljöbil, trots att forskarna konstaterar att många bilar hade tillkommit även utan hans ekonomiskt ineffektiva premie.

Miljö online2

Liknande artiklar