Alliansens småpartier kritiska till järnvägspolitiken

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Efter en vinter fullsmockad med tågförseningar höjs nu många kritiska röster även inom alliansen.

Maud Olofsson, partiledare för Centerpartiet säger till Dagens Industri att ”Det måste till mer pengar så att man kan ta sig fram”. Det är ett påstående som kristdemokraternas Mats Odell ställer upp på och han säger själv att ”Det är klart att här måste det till en rejäl skärpning. Det kommer att behövas större investeringar framöver.”

Trafikverket varnade redan i november för att det saknades en miljard i underhållsbudgeten för den svenska järnvägen och menade då att effekten skulle bli fördubblade förseningar, fler trafikstörningar och en större andel vägtransporter. Alla Trafikverkets farhågor har den här vintern besannats och man kan nu se att företag väljer bort tåget, att det blir vanligare med förseningar och att det har blivit fler trafikstörningar.

Att Trafikverket från början saknade en miljard har dock mycket att göra med det faktum att Alliansregeringen i den senaste budgeten sänkte underhållet med 700 miljoner kronor.

Det är dock inte bara Centerpartiet och Kristdemokraterna som är kritiska utan även Folkpartiet har en del att säga om tågkrisen. Carl B Hamilton från Folkpartiet frågar retoriskt ”Om det är sant att Sverige aldrig har investerat så mycket i infrastrukturen som nu men det ändå inte fungerar, är det då inte dags att byta ut cheferna?”.

SJ-chefen Ulf Adelsohn har tidigare kommenterat förhållandena som han tvingas arbeta under och då var det ord och inga visor. ”Sveriges järnvägar befinner sig vid vägs ände” sade han då och liknar sitt uppdrag vid att vara tysk general under Hitler.

Miljö online2

Liknande artiklar