SL betalade 273 miljoner – fick sämre kvalité

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

När SL betalade MRT 273 miljoner kronor för att ansvara för drift och underhåll av tunnelbanan i Stockholm var det för att kvalitén skulle öka. Den blev sämre.

2009 skulle SL anlita företag som skulle ansvara för tunnelbanans drift och underhåll i Stockholm. Man beslutade sig för MTR trots att det fanns billigare alternativ. Motiveringen var att MTR hade garanterat en högre kvalité i tunnelbanan. Men så blev det inte riktigt.

Landstingets revisorer har granskat beslutet och kommit fram till att tunnelbanan inte fick högre kvalité – den fick sämre.

– Bland bristerna så är det att punktligheten inte har uppfyllts, att kundnöjdheten har legat lågt, att det finns en del på perrongsidan att göra, att underhåll på vagnar och tåg kan vara så mycket försämrad att det kan uppstå risker i trafiken, säger Bengt Östh från landstingets revisorer.

– På lång sikt kan det innebära risker för passagerarna.

Ansvarig för att anlita MTR är bland andra Christer G Wennerholm (M), ordförande för SL.

Miljö online2

Liknande artiklar