Stark kritik mot Centerns ”Supermiljöbilspremie”

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Istället för att satsa på den knäande järnvägstrafiken annonserade Alliansen inför valet 2010 en annan ”storsatsning” på trafikområdet – supermiljöbilspremien. Genom att ge bidrag till köp av bilar med låg energiförbrukning och små utsläpp skulle bilismens negativa konsekvenser för miljön minskas. Under parollen ”jaga utsläppen, inte bilisterna” presenterade Anders Carlgren överenskommelsen som teknikneutral och som drivande för att uppnå ”en absolut miljöanpassad bilpark där vi inte har några utsläpp”.

Förslaget fick då kritik för att vara ett slag i luften med ytterst begränsade effekter på CO2-utsläppen. Transportstyrelsen har nu utrett frågan, och konstaterar att kritiken till fullo ramat in effekterna av förslaget. Exempelvis konstateras att budgeten för premien är så begränsad att endast ca 5000 fordon av totalt över 4 miljoner kan omfattas av premien, och att det kommer att dröja mycket lång tid innan någon betydande del av bilparken utgörs av elbilar. Transportstyrelsens yttrande innehåller även omdömen från intresseorganisationer och myndigheter på området :

  • Energimyndigheten påpekar att premien, trots Carlgrens utfästelser, inte är teknikneutral, eftersom målsättningen om 50 g CO2/km mätt vid avgasröret inte ger en rättvis jämförelse för den totala miljöbelastningen för olika teknikslag.
  • Naturvårdsverket invänder att fordonens hela livscykelperspektiv, inklusive produktion och skrotning, måste vägas in för att göra en samlad bedömning av klimatpåverkan.
  • I en separat kommentar kallar Motormännen, som sällan kritiserar en subvention till bilbranschen, premien för en ”papperstiger”, som endast kan utnyttjas av ett fåtal.

Vi har redan konstaterat att en övertro på teknikutveckling för fordon i kombination med ett fortsatt vurmande för massbilismen leder till ökade utsläpp genom ökat totalt resande. Men det kanske vi får acceptera för det kulturella utbytet som vi kan få i en stillastående bilkö i en 20 km lång tunnel under Mälaren.

Miljö online2

Liknande artiklar