Busslobbyister får mothugg

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

I ett seminarium arrangerat av Bil- och Busslobbyn BIL Sweden lyftes Bus Rapid Transit fram som en lösning på städers kollektivtrafiksituation. I deras rapport som släpptes idag hävdas att buss i egen körfil eller med prioritering, Bus Rapid Transit, är lösningen på trafiksituationen i städerna. De hävdar att bussen är överlägsen spårvagnen som färdmedel och att den också är ett billigare alternativ.

Spårvagnsstädernas Jens Forsmark menar att rapporten är oschysst och säger till Supermiljöbloggen: ”Man räknar med avancerade höggolvsbussar och jämför det med den kortast tänkbara spårvagnen”. Enligt Forsmark är spårburen trafik effektivast och har bäst kapacitet: Främst pendeltåg, sedan tunnelbana och spårvagn. Sist på skalan kommer prioriterad buss och vanlig buss. De båda sidorna var överens om att det är viktigt att avsätta särskilda filer till kollektivtrafiken i städerna för att den ska kunna flyta snabbare.

Miljö online2

Liknande artiklar