Sverige – en propp i det europeiska järnvägsnätet

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Under rubriken ”Sverige nekar oss snabbtåg till Europa”, beklagar sig den ansvariga för Norges höghastighetsutredning över svenska motviljan att investera i järnvägen. Bakgrunden är den avstannade processen kring utveckling av höghastighetsbanor som även omöjliggör norska satsningar för trafik mot Köpenhamn och vidare söderut. Enligt Aftenposten ska nu Näringsdepartementet ha gett indikation till vårt västra grannland att inte förutsätta spår för högre hastighet än 250 km/h på svensk mark. Detta förnekas dock av en representant för Näringsdepartementet, som samtidigt konstaterar att det inte finns något som helst beslut att bygga nya spår mellan Sverige och Norge. Konflikten ramar in problematiken väl. Som vi tidigare skrivit om så byggs nu höghastighetsbanor över hela Europa i en snabbare takt än någonsin, samtidigt som vi i Sverige väljer att stå utanför. Detta trots att en statlig utredning förordat att höghastighetsbanor bör byggas, och vilka sträckningar som är lämpliga för detta, vilket även får den norska utredaren att undra: ”– Det er veldig uklart. Det er ikke egentlig noen årsak. De har hatt sin utredning, og kommet med sin innstilling om hvor det skal bygges høyhastighetstog i Sverige.”

Förutom att förstöra våra egna möjligheter att resa snabbt med tåg och koppla oss till det europeiska nätet, så drabbar vår motvilja mot järnvägsinvesteringar nu alltså även Norge. Det blir svårare och svårare att förstå den bakåtsträvande och isolationistiska hållningen i infrastrukturpolitiken. Vi kanske ska fråga Norge om bistånd för att bygga nya spår?

Miljö online2

Liknande artiklar