SL:s taxa stiger fortare än bensinpriserna
DN skrev igår om SL:s kortpriser som har ökat med 104 procent de senaste 20 åren. Samtidigt har bensinpriserna ökat med 78 procent. Även skattefinansieringen har sjunkit till ca 50 procent, vilket rimmar illa med klimatmålet om en 30-procentig minskning av koldioxidutsläppen från vägtrafiken fram till 2030.
– I princip blir ju det här en skattehöjning för de som inte har egen bil. Samtidigt räknar SL med att resenärerna ska åka mer. Du kan ha hur många mål du vill om att öka kollektivtrafikandelen. Men politiken som förs nu går tvärsemot, säger Mårten Wallberg, Naturskyddsföreningens ordförande i Stockholms län.
SL står inför stora investeringar framöver och brottas idag med ekonomin. Wallberg menar dock att det finns alternativ till en prishöjning. Omfördela den miljard av trängselskatteintäkterna som är öronmärkta för Förbifart Stockholm, så skulle man kunna finansiera investeringarna utan att höja avgifterna, menar han.
Grafik från SvD (pris på 30-dagarskort jämfört med konsumentprisindex)
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till