Bottenplacering för Sveriges tågtrafik

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Förtroendet för den svenska tågtrafiken är kört i botten efter de senaste årens förseningar, två av tre litar inte längre på att tågen kommer i tid, det visar en ny undersökning ifrån SEKO som publiceras nästa vecka, rapporterar Göteborgsposten.

Att förtroendet har sjunkit är knappast förvånande, rapporten slår också fast att Sverige tillhör de sämsta i EU när det gäller underhåll av spåren, vi har de minsta satsningarna av alla, jämfört med banlängden.

– Politikerna har föredragit stora skrytprojekt i stället det livsviktiga underhållet. Växelbyten ger inga röster, säger Ulf Adelsson, före detta ordförande för SJ till Göteborgsposten.

Detta är långt ifrån första gången kritik riktas emot den svenska järnvägen. Förutom att de spår vi har inte får nog med underhåll, det finns heller inte tillräckligt många spår, vilket gör järnvägsnätet oerhört sårbart så fort det sker en försening någonstans. Det är tydligt att det skulle behövas en satsning på järnvägen i mångmiljardklassen under de kommande decenniet, både vad gäller underhåll, och nybyggnation, men hittills har regeringen inte varit intresserad. Allt detta har lett till att trafikverket nu har gått ut och bett svenska folket sänka förväntningarna inför vintern.

Miljö online2

Liknande artiklar