”Topp 5 – världens mest hållbara städer”

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Grundaren av flera initiativ för en mer hållbar värld, Michael d’Estries, har på Ecomagination efter egen bedömning listat de fem mest hållbara städerna i världen. Våra nordiska grannländer Danmark och Norge stoltserar med listplatser – men ”The Capital of Scandinavia” hamnar utanför listan:

Vancouver, Kanada.  Staden med 2 miljoner invånare har höga ambitioner. Till 2020 ska Vancouver vara världens grönaste stad –  och de är redan på god väg.  Idag kommer 90 procent av stadens energi från vattenkraft. Staden har utöver det bra kollektivtrafik, cykelvägar, bilpooler och gröna kilar. Tuffa krav för nybyggnationer gäller – de måste vara koldioxidneutrala. Befintliga byggnader ska minska energiförbrukningen med 20 procent. Allt detta gör Vancouver till Nordamerikas bästa stad sett till koldioxidutsläpp per person. Trots de redan goda resultaten har Vancouver målsättningen att ytterligare minska utsläppen med 33 procent till 2020. San Fransisco, USA. Med på listan finns givetvis San Fransisco – staden med 3 miljoner invånare som nyligen rankades som Nordamerikas grönaste stad.  77 procent av allt avfall återvinns, 20 procent av all mark är reserverad till grönområden och omfattande program för hållbara byggnadsprojekt finns. Bra luftkvalitet och kollektivtrafik är också anledningar till placeringen. På bilfronten satsas det på elbilarna. 160 offentliga laddningsstationer finns idag och cirka 3000 är planerade att tillkomma. Projekt för att göra om bensinbilar till el- och hybridbilar är också igång. Oslo, Norge. Den norska huvudstaden, med en befolkning på drygt 1 miljon, kvalificerar sig även den på listan. Höga ambitioner råder – till 2030 ska Oslo vara koldioxidneutralt. Stora naturområden, två tredjedelar av kommunen är naturreservat, omfattande eco-certifieringsprogram för 43 000 av stadens anställda samt användandet av smarta energilösningar till stadens trafiknät är några anledningar till Oslos gröna framgångar. Höga ambitioner för utsläppsminskningar driver utvecklingen. Norge ska vara koldioxidneutralt till 2050. Huvudstaden ska minska utsläppen med 30 procent till 2030.  Redan idag är cykel- och bilpooler och 400 laddningsstationer för elbilar på plats. En av de största anledningarna till placeringen är stadens höga andel förnyelsebar energi. Hela 80 procent av stadens uppvärmning kommer från biomassa – huvudsakligen insamlad i form av matavfall från privata hushåll. Det minskar energiförbrukningen med motsvarande 60 000 bilar varje år. Inom nästa decennium ska 100 procent av uppvärmningen komma från förnyelsebara källor. Curitiba, Brasilien. På bara 40 år har höga miljö- och tillväxtambitioner omskapat den brasilianska staden med knappt två miljoner invånare till en av världens grönaste städer. För fyrtio år sedan fanns det i Curitiba en kvadratmeter grönområde per person. Idag är samma siffra femtiotvå. Det säger något om stadens höga ambitioner att bli grönare. Plantering av träd och anläggning av parker och skogar har skett som reslutat av en aktiv politik för en grönare stad. Staden har även en effektiv och billig kollektivtrafik som används flitigt av invånarna. Initiativ för att möjliggöra pantning av avfall har lett till en kraftigt minskad avfallsmängd. Invånarna är även bra på att återvinna. 90 procent av alla invånare återvinner två tredjedelar av allt avfall.

Köpenhamn, Danmark.  Staden som stod i centrum för de dramatiska klimatförhandlingarna 2009 ska med sin dryga miljon människor till 2025 vara världens första koldioxidneutrala stad. Redan idag är resultaten synliga. Att den danska huvudstaden är stället att bosätta sig på om man gillar att cykla är ingen nyhet. En tredjedel av invånarna cyklar regelbundet till jobbet på stadens många mil cykelväg. För att ytterligare öka siffran på cykel sker ett skifte i synen på vägar. Några stora vägar kommer stängas av för bilar samtidigt som mer pengar satsas på fler meter cykelväg. Målet är att hälften av stadens befolkning cyklar regelbundet 2015. 19 procent av all energi kommer från vindkraft och nya byggprojekt kommer utöka den siffran med 4 procent till 2013. Staden har som mål att 90 procent av alla invånare inom 15 minuter ska kunna ta sig till en grön park 2015. Alla nybyggnationer ska även innehålla någon typ av växtlighet.

Miljö online2

Liknande artiklar