Cykellobbyister på Rio+20

Foto: La vida en bici

År 2030 ska cykeln vara det mest populära transportmedlet! Det tycker grundarna i det kreative Buenos Aires kollektivet La vida em Bici som ligger bakom kampanjen Bikestorming.org och som lobbar Rio+20 för att cyklande ska vara en del av strategin för att uppnå målet om hållbara städer.

Cyklande har stor potential att minska koldioxidutsläpp, öka folkhälsan, minska olyckor i trafiken och öka livskvalitén för befolkningen i världens storstäder. Massbilismen genererar inte bara enorma utsläpp av växthusgaser, utan också ca 1,2 miljoner dödsfall och 50 miljoner personskador varje år, enligt WHO. Dessutom skapar det stora orättvisor i tillgänglighet, luftföroreningar och olyckliga människor i bilköer. ”The pain index of commute” toppas av Mexico city där människor spenderar flest timmar i bilköer, fulla av stress och frustration.

Rio+20 bör enligt en rad organisationer enas om ett mål för hållbar utveckling om rätten till säkra, miljövänliga och billiga transporter. Och cykeln är framtiden för att uppfylla ett sådant mål – det är billigt, low-tech, miljövänligt, men däremot måste det bli mer säkert och tillgängligt. Tack vare cykelaktivisternas medverkan på Rio+20 deltog FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon förra veckan entusiastiskt i en cykelaktion, “I would much rather see bicycles and bike-riders around here than the limousines, armoured SUVs and other gas-guzzling cars that we all use at the United Nations!” Heja dig, Ban Ki Moon!! Och cyklande har en enorm potential. År 2030 beräknas 60 procent av världens befolkning bo i urbana områden, och antalet bilar beräknas fördubblas från 730 miljoner till 1,3 miljarder, framförallt i utvecklingsländer.

Men det finns hopp! Flera storstäder inser att bilismen skapar enorma problem och bilden av cyklande håller på att ändras. På Times Square i New York finns det numera lånecyklar och enligt organisationen Dutch Cycling Embassy har cyklande blivit ”hot and chic” trots att bilen alltjämt är en svårslagen statussymbol. Men för att cykeln ska vara ett alternativ behövs investeringar i infrastruktur. Nederländerna har kommit långt i cykelutvecklingen, och holländarna cyklar i genomsnitt 100 mil per år. 27 procent av alla resor i landet görs med cykel och 19 procent till fots. Cyklandet har ökat från 22 till 30 procent de senaste 20 åren till följd av investeringar i infrastruktur. Och många städer inspireras av Amsterdam och Köpenhamn.

Rio de Janerio vill bli ”Rio capital de bicileta” och inför OS 2016 så investerar staden i att öka andelen resor med cykel från 4-6 procent genom lånecyklar och bättre cykelbanor. Förhoppningsvis kan cykellobbyisterna på Rio+20 lyckas med att övertyga världens länder om att cykeln är en nyckel för hållbar utveckling!

Miljö online2

Liknande artiklar