Forskare varnar för global ekosystemkollaps

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

22 forskare publicerar idag en artikel i Nature där man varnar för att världens ekosystem inom en snar framtid, decennier eller århundranden, kan drabbas av radikala förändringar, så kallade state-shifts eller ekosystemskiften, vilket allvarligt skulle kunna påverka levnadsförhållandena på jorden till det sämre.Forskarnas resonemang utgår ifrån att vi vet att lokala ekosystem kan genomgå radikala förändringar och snabbt förvandlas till ett system med helt andra karaktärer. Ett pedagogiskt exempel på ett ekosystemskifte är hur en sjö kan förvandlas från klart vatten med en flora av stora kärlväxter till grumligt vatten med växtplankton som dominerande växter om den tillförs alltför stora mängder näring. En sådan omvälvning är bestående och sjön kommer inte att återgå till det tidigare stadiet av sig själv. Det är något liknande forskarna menar skulle kunna hända på en global skala i allra värsta fall.Jordens ekosystem har tidigare genomgått sådana här snabba radikala förändringar, nu senast i övergången från den senaste istiden till den nuvarande interglacialen (perioden mellan två istider). Artikelförfattarna menar att de krafter som verkar på dagens ekosystem som ett resultat av mänsklig aktivitet är fullt jämförbara med de som orsakat tidigare skiften. Det senaste ekosystemskiftet orsakades troligen av förändringar i solinstrålningen med mänsklig påverkan som en förstärkande faktor på förändringar i biodiversitet och artsammansättning.Förutom de redan mycket uppmärksammade riskerna med klimatförändringar och havsförsurning nämner artikelförfattarna att det finns en risk att katastrofala ekosystemskiften kan inträffa på grund av människans förändringar av de naturliga ekosystemen. Ett exempel på en sådan risk är att ungefär 43% av jordens landyta har omvandlats till jordbruks- och stadslandskap och man vet sedan tidigare att när mellan 50-90% av ett landskap förändrats drabbas även de kvarvarande resterna av opåverkad natur. Andra exempel är utbredningen av döda zoner i havet och det faktum att mänskligheten direkt eller indirekt konsumerar 20-40% av den globala produktionen av växtbiomassa och samtidigt sänker den totala produktionen genom föroreningar.

Trots detta är artikelförfattarna försiktigt optimistiska och menar att vi åtminstone kan vara förberedda på radikala ekosystemskiften genom att hålla utkik efter de signaler som man sett ofta föregår en förändring av ett lokalt ekosystem. De menar också att vi genom att begränsa utsläppen av växthusgaser, minska konsumtionen och skydda och förvalta den opåverkade natur som finns kvar kan undgå eller åtminstone  mildra effekterna av katastrofala ekosystemskiften.

Miljö online2