SL:s höjda avgifter avskräcker resenärer

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

Från och med den första september förra året chockhöjdes biljettpriserna i Stockholms kollektivtrafik. Beslutet kom från Alliansen i landstinget och försvarades osmidigt nog med att det ”bara motsvarar tre chipspåsar”. Nu visar det sig vad beslutet har fått för konsekvenser – färre kollektivtrafikanter.

Hundra kronor. Så mycket höjdes priset på ett månadskort. Nu har Göran Tegnér, trafikanalytiker vid analys- och teknikföretaget WSP, analyserat effekterna av prishöjningen för SvD:s räkning. Antalet kollektivtrafikanter är 2,2 procent lägre än om priset inte skulle ha höjts, visar Tegnérs beräkningar. Störst är tappet för periodkorten, där cirka 47000 färre kort sålts under perioden. Tidigare har vi på Supermiljöbloggen rapporterat att SL:s taxa stiger fortare än bensinpriset.

– Prisökningar leder till intäktsökningar men minskar resandet, det är ofrånkomligt, säger Göran Tegnér.

Samtidigt har Alliansen valt att satsa närmare 30 miljarder på Förbifart Stockholm – en bilväg som visat sig bli försenad, fördyrad och förstörande. Den planeras även för att tillåta farligt gods, den kommer att innehålla farliga partiklar och ja – den kommer leda till att färre åker kollektivt.

Miljö online2

Liknande artiklar