Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

Forskare: ”En fjärdedel mindre fisk till 2050”

Världens fiskbestånd riskerar att minska med upp till en fjärdedel till 2050 på grund av klimatförändringarna, varnar forskare i en rapport publicerad i Nature Climate Change.

Vid University of British Columbia i Kanada har forskare tittat på hur klimatförändringarna kommer påverka fiskbeståndet i världens hav. Genom att undersöka data insamlad från över 600 fiskarter har gruppen dragit slutsatsen att fiskbeståndet riskerar krympa med 14-24 procent till 2050, räknat från 2001 års nivåer. Anledningen är den ökade temperaturen i havet klimatförändringarna för med sig. Främst är det syrefattigdom, vilket det varmare vattnet leder till, som påverkar fiskarnas tillväxt. Ytterligare faktorer som riskerar försämra situationen är ökad försurning och att vattnet blir mindre näringsrikt. Utfiskning av haven likaså.

Ett av de orosmoln som den här förutspåelsen skapar är hur det här kommer påverka den miljard människor vars främsta proteinkälla kommer från havet. En siffra som förväntas öka speciellt i de delar av världen där allt fler människor får högre levnadsstandard.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.