Stå för vad ni tycker GT!

OBS! Detta inlägg har inte granskats efter att det flyttats till vår nya webbplats. Det kan därför sakna bilder och se konstigt ut på vissa ställen.

GT fortsätter sin kampanj mot trängselskatten, men vill fortfarande inte erkänna att de faktiskt har tagit ställning. Men det blir allt tydligare för varje dag som går att GT har en uttalad agenda som de inte vill kännas vid. 

GT:s chefredaktör Frida Boisen hävdar i programmet medierna återigen att tidningen inte har tagit ställning emot trängselskatten, utan bara för att det ska hållas en folkomröstning om den. Argumentet petas dock hål på av programmet som gått igenom GT:s artiklar från de senaste månaderna och konstaterar att två tredjedelar av artiklarna var tydligt kritiska till trängselskatt, eller positiva till en folkomröstning, och att i de flesta av dessa artiklar inte fanns någon från den andra sidan som fick uttala sig. Att konsekvent välja bort att presentera argument från en sida står i strid med de pressetiska reglerna som GT förbundit sig att följa.

Att GT har tagit ställning blir ännu tydligare i Boisens senaste krönika där hon hyllar sin egen kampanj. Där skriver hon bland annat:

”De partier som just nu säger pass på frågan om göteborgarna ska få folkomrösta, driver just nu hårt linjen att försöka dribbla bort själva frågan. De menar att man inte ”bara” kan rösta om trängselskatten. Det är förstås inte sant. Det är inget annat än ren lögn.”

Boisen har förståss rätt i att man kan rösta om vad som helst. Men vad hon ”glömmer” att nämna är att som man frågar får man svar. Den frågeställning GT har valt att driva (”Ska trängselskatten i Göteborg vara kvar efter valet 2014?) är som av en slump den frågeställning som gynnar nej-sidan allra mest. Att som Boisen och GT fråga sig om trängselskatten borde vara kvar utan att diskutera konsekvenserna är lite som att fråga sig själv om man borde betala hyran utan att överväga vad som händer om man låter bli. Trängselskatten beräknas inbringa 14 miljarder, om göteborgarna röstar nej till den utan att ta hänsyn till konsekvenserna och politikerna accepterar beslutet kan något av följande hända:

* Västsvenska paketet faller. Göteborgarna blir utan nya cykelbanor, busskörfält, bättre plattformar och andra viktiga kollektivtrafiksatsningar.

* Lokalpolitikerna försöker rädda paketet genom att få mer pengar av staten. Långdragna förhandlingar med regeringen inleds. I bästa fall nås en ny kompromiss. De viktiga kollektivtrafiksatsningarna i Göteborgsområdet har då försenats med flera år.

* Lokalpolitikerna försöker rädda paketet genom att skjuta till mer pengar från kommunen. Skattehöjningarna gör att kostnaden för göteborgarna blir i stort sett densamma, men nu får vi inte den förbättrade luftkvalitet och minskade trängsel som trängselskatten gav.

Något av dessa alternativ är vad GT och Frida Boisen i praktiken kampanjar för, men eftersom tidningen vägar erkänna detta kan de heller inte ställas till svars. Det är ohederligt och hycklande när de gång på gång anklagat politikerna för att ducka i svåra frågor. Kom ut ur åsiktsgarderoben GT, om ni ska bedriva opinionsbildning så stå åtminstone för det så att även ni kan ställas till svars!

Miljö online2

Liknande artiklar