Demonstration mot Förbifart Stockholm

Foto: Liselotte Van der Meijs

Idag beslutar Stockholms kommunfullmäktige om 12 detaljplaner för bygget av Förbifart Stockholm. I samband med beslutet planeras demonstrationer utanför Stadshuset.

Trafikverket som är ansvarig myndighet planerar byggstart sommaren 2014. Motorvägen förväntas bli 21 km, varav 18 km kommer gå genom tunnel. Slutnotan beräknas enligt Trafikverket till 27,6 miljarder kronor. 80 procent av bygget ska finansieras via trängselavgiften och med denna finansieringsform uppkommer en räntekostnad på ytterligare 17 miljarder kronor för staten som inte syns i ”slutnotan”. Supermiljöbloggen har tidigare skrivit om alla problem med Förbifart Stockholm – projektet är försenat, fördyrat och förstörande.

Inför beslutet om detaljplaner så har ett antal motioner lämnats in. Miljöpartiet och Vänsterpartiet yrkar för att all planering och arbete med Förbifart Stockholm ska avbrytas. Daniel Hellden (MP) skriver att ”Förbifart Stockholm går emot de av riksdagen beslutade transportpolitiska målen och medför att det blir svårare att nå de nationella och regionala miljökvalitetsmålen” bland annat om 30 procent minskade utsläpp från Stockholm till 2030. Ann-Margarethe Livh (V) skriver att endast sju procent av resenärerna beräknas åka buss på motorvägen samt att det är oacceptabelt att ”I villatäta Ekerö gräver man ned vägen i tunnel och i områden som domineras av hyresrätterna ligger motorvägen i ytläge”. Men statsbyggnads – och idrottsborgarråd Regina Kevius (M) (se bild) menar att Förbifarten behövs för att minska trängseln och hålla ihop länets norra och södra delar.

I samband med beslutet om detaljplaner måndag 10 juni organiseras en demonstration utanför Stadshuset från kl 16, med bland andra SSU, Grön Ungdom, Ung Vänster, Klimataktion, Fältbiologerna och många föreningar i Nätverket Stoppa Förbifart Stockholm.

Transportsektorn pekas ut som den största utmaningen för att minska utsläppen i den så kallade ”Färdplan 2050” rapporten från Naturvårdsverket. Därför borde investeringar i Förbifartklassen riktas till kollektivtrafik och tåg istället för fler motorvägar i Stockholm. Med planerad byggstart sommaren 2014 finns det dock en chans att frågan om Förbifart Stockholm kan bli en fråga inför kommande riksdagsval.

Miljö online2

Liknande artiklar