Goda möjligheter att minska vägtransporternas utsläpp

Foto: Anders Hellberg

Många gör tummen upp för regeringens utredning om hur Sverige ska kunna nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030.

Under måndagen presenterade regeringens särskilde utredare professor Thomas B. Johansson den över tusen sidor långa utredningen om hur Sverige på 16 år ska kunna ha ett vägtransportsystem vars fordon i huvudsak drivs med biodrivmedel eller elektricitet.

Energiminister Anna-Karin Hatt (C), som var den från regeringen som fick ta emot rapporten, kallad Fossilfrihet på väg, konstaterade under en presskonferens i Rosenbad att jullektyren därmed var säkrad och att hon inte kommer behöva särskilt många böcker i julklapp i år.

Vad utredningen visar, berättade Johansson under presskonferensen, är att det finns goda möjligheter att minska vägtransporternas utsläpp i Sverige. Åtgärdspotentialerna är tillräckligt stora för att det ska var möjligt att nå upp till en 90 procent reduktion av koldioxidutsläppen till 2030, jämfört med 2010 års nivåer.

Trots detta föreslår utredningen att ett politiskt mål sätts till -80 procent till 2030, med delmål på -35 till 2020 och med -60 procent till 2025.

– För att skapa lite flexibilitet och öppna för att det finns stora osäkerheter i hela den här utvecklingen, förklarade Thomas B. Johansson under presskonferensen.

Det som behövs för att Sverige ska nå fram till dessa mål har utredningen valt att dela upp inom följande fem områden:

  • Planera och utveckla attraktiva och tillgängliga städer som minskar efterfrågan på transporter och ger ökad transporteffektivitet
  • Infrastrukturåtgärder och byte av trafikslag
  • Effektivare fordon och ett energieffektivare framförande av fordon
  • Biodrivmedel
  • Eldrivna vägtransporter

På sin blogg beskriver Anna-Karin Hatt utredningens alla förslag som en ”lång och bred åtgärdskatalog” över hur en omställning kan gå till. Något som enligt energiministern verkligen behövs eftersom utmaningen att nå en hållbar transportsektor är stor. Hatt skriver:

Fastän Sverige ligger allra längst fram och har högst andel förnybart i våra transporter – 11,8% enligt den senaste statistiken (vilket innebär att vi redan nu överträffar det mål vi gemensamt satt upp i EU) – så går fortfarande mer än 90 procent av våra vägtransporter på fossila bränslen.

Nästa steg blir nu enligt energiministern att regeringen ska ”gå igenom utredningens analys och förslag för att se vad vi vill gå vidare med och vad som kanske kan behöva utredas vidare”.

Strax efter måndagens presskonferens arrangerade den gröna och liberala tankesmedjan Fores ett seminarium där både Hatt och Johansson medverkade. Här fick utredningen många positiva omdömen av representanter från både miljörörelse, drivmedelsbolag och fordonstillverkare.

I samband med seminariet passade Fores vd Mattias Goldmann även på att inviga det nya 2030-sekretariatet, en grupp som består av aktörer med expertkunskap om fordon, drivmedel och beteende och som ska försöka ge en skjuts åt det omställningsarbete som man menar behöver göras. Jakob Lagercrantz som ska samordna 2030-sekretariatets styrgrupp säger i ett pressmeddelande så här om utgångsläget:

– Sverige har unikt goda förutsättningar att bli ett globalt föregångsland i omställningsarbetet till hållbara transporter. Vi har en stark fordonsindustri, inte minst på den tunga sidan, drivmedelsbolag som investerar i skogen, åkern och havet som källor till fordonsbränslen, och en världsledande telekomsektor. Därtill en stark elkraftsindustri och nära nog fossilfri elproduktion. Nu är det dags att använda dessa förutsättningar fullt ut, och samla alla aktörerna i en branschöverskridande gemenskap.

Miljö online2

Liknande artiklar