SJ ändrar sig – nattåget mellan Malmö och Stockholm kan bli kvar

Foto: Stefan Nilsson, SJ

Men då krävs det att fler skippar flyget.

Som Supermiljöbloggen tidigare rapporterat om förklarade SJ nyligen att man tänker lägga ner nattåget mellan Malmö och Stockholm, detta från och med 1 april i år.

Beslutet ledde direkt till omfattande kritik, inte minst eftersom många människor i och med nedläggningen skulle behöva byta från det klimatsmarta tåget till det inte alls klimatsmarta flyget. Sådan kritik framfördes exempelvis i en välläst krönika av Niklas Orrenius i Dagens Nyheter, men också i en skriftlig riksdagsfråga till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) där Magnus Sjödahl (KD) skriver så här:

Ur  miljösynpunkt är tåget överlägset andra alternativ. Flyget har störst påverkan  på klimatet räknat per passagerare och kilometer medan tåget har lägst bland  jämförbara alternativ. En försämring av möjligheten att åka tåg riskerar leda  till att vi får svårare att uppnå klimatmålen.

Men så under torsdagen visade det sig plötsligt att SJ är villiga att ompröva sitt beslut, det kunde SVT Sydnytt avslöja.

SJs vd Crister Fritzon ska i ett samtal med Karin Svensson Smith (MP) ha sagt att SJ överväger att behålla nattågen, men att det då krävs att exempelvis Region Skåne och andra företag i området är villiga att hjälpa till så att fler människor i slutändan faktiskt också väljer tåget framför flyget, något som behövs för att ekonomin ska gå ihop för SJ.

Björn Nilsson, vd för SJ Norrlandståg som har ansvar för all nattrafik i landet, säger i en kommentar till Sydsvenskan:

– Vi kom överens om att vi ska försöka träffa Region Skåne och se om det finns underlag för att fortsätta trafiken. Det måste vi göra inom kort. Förutom regionen vill vi också höra om det finns intresse hos företagen för att använda nattåget. Det behövs ungefär 30 procent fler resande per år för att det ska bära sig.

Fortsättning följer med andra ord. Om det finns fler som är villiga att byta flyget mot tåget så kan man alltid passa på att berätta det för SJ, till exempel här.

Miljö online2

Liknande artiklar