Superpremien som floppade

Foto: mariordo59

Inför valet 2010 lanserade Alliansen en plan för att öka antalet elbilar i den svenska fordonsflottan. Genom en supermiljöbilspremie skulle försäljningen öka och på sikt skulle fordonsflottan bli fossiloberoende, men det när den år 2012 infördes blev det ingen succé och Alliansen vill nog helst glömma bort att den ens existerar.

Redan tidigt kritiserades regeringens plan för att omfatta allt för få fordon. Budgeten skulle bara räcka till att finansiera 5000 utbetalade supermiljöbilspremier och Transportstyrelsen menade att miljöeffekten inte skulle vara nämnvärd. Transportstyrelsen menade i sitt förslag att premien endast skulle gälla privatpersoner då dessa är köpsvagare men trots detta kom den senare att gälla privatpersoner såväl som företag och offentlig sektor.

Men hur många premier har då i slutändan använts? Inte tillräckligt många visar det sig. År 2012 betalades endast 500 premier ut och trots att denna siffra kraftigt stigit under 2013 så landade den inte på mer än 1546 stycken. Under 10 % av dessa utgick till privatpersoner.

I år går möjligheten att bruka sig av premien ut och det är fortfarande inte omöjligt att budgettaket på 5000 elbilar nås sett till hela perioden, men väldigt få av de som använt sig av premien kommer ha varit privatpersoner. Sett till hela nybilsförsäljningen i Sverige står miljöbilarna fortfarande bara för 0.6 %, en pytteliten andel som bara är en femtedel av den i till exempel Norge och Nederländerna.

När Dagens Nyheter frågar regeringens utredare Thomas B Johansson så menar han att mer behöver göras. ”Om man ska uppnå regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030” säger han till DN.

Ett stort problem för elbilsköpare är utöver den höga inköpskostnaden att infrastrukturen ännu är för svag. På många platser saknas goda laddningsmöjligheter fortfarande och detta fungerar som en bromskloss för utvecklingen och där krävs fortfarande stora investeringar.

Regeringen själva uppger att de är nöjda med resultatet och stabschefen på Miljödepartementet säger till DN att ”Premien var tänkt att kickstarta en marknad, och det har den gjort. Men nu är frågan hur man ska gå vidare – och det återkommer vi till i höstbudgeten”.

Miljö online2

Liknande artiklar