Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Veckans miljöcitat – om fulbananer, gäddfabriker och skidlandslaget

    Mil­jö­ci­ta­ten du inte får missa. Här är veckans värsting­ar och visdomar.
    Varje vecka sägs och skrivs det otroligt mycket smarta saker i mil­jö­de­bat­ten. Men också mycket som är helt galet. Vi på Su­permil­jö­blog­gen vill dela med oss av alla dessa guldkorn som vi stöter på varför vi avslutar varje söndag med att pre­sen­te­ra fem av de absolut bästa mil­jö­ci­ta­ten från den gångna veckan.
    Mycket nöje! (Obs, citaten nedan har ingen inbördes ordning, och det är upp till dig som läsare att avgöra om du tycker det är en värsting eller visdom.)
    ***

    ”Besprutade fulbananer. Brist på både krav och eko. Förvaras oåtkomligt för barn”, stod det på prisskylten bredvid bananerna.

    Aftonbladet berättar om skylten som butikschefen på Konsum i Genarp satte upp när man fick slut på ekobananer och under en period fick börja sälja konventionella bananer.
    ***

    – Det var så effektivt att nu används ordet ”Gäddfabrik” för denna typ av åtgärd.

    Tobias Fränstam från Sportfiskarna berättar för Fiskejournalen om hur man genom att återställa våtmarker snabbt kan få positiva resultat för gäddans reproduktion.
    ***

    Skogsindustrierna anser att regeringen fastnat i en syn att bevarande av biologisk mångfald är beroende av att undanta en viktig nationell resurs som skogen från brukande.

    I ett pressmeddelande förklarar Skogsindustrierna varför man är kritiska till regeringens beslut om ökat formellt och frivilligt skydd av skogsmark till år 2020.
    ***

    – Det är dags att Head & Shoulders inser att det går att bli av med mjäll utan att skövla våra regnskogar.

    Erika Bjureby, skogsansvarig på Greenpeace, kommenterar i ett pressmeddelande kopplingen som finns mellan regnskogsskövling i Indonesien och Procter & Gambles mjällschampo.
    ***

    Rätt ironiskt att skidlandslaget gör reklam för Vattenfall, vars utsläpp mer än de flesta undergräver möjligheterna till framtida Vasalopp.

    Mikael Karlsson, Naturskyddsföreningens ordförande, skriver på Twitter om samarbetet mellan det svenska skidlandslaget och det svenska statliga energibolaget.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.