Socialdemokraterna och Miljöpartiet skjuter upp beslut om Förbifart Stockholm

Foto: FriskoKry

 Svenska Dagbladet skriver att Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens om att Förbifart Stockholm  fryses fram till den 1 maj 2015. 

Fram tills dess kan politikerna i Stockholms Stad och Stockholms Läns Landsting förhandla om finansieringen av Förbifart Stockholm och om hur intäkterna från trängselavgifterna ska användas. Nuvarande beslut är att Förbifart Stockholm till 80 procent ska finansieras av pengarna från trängselavgifterna. Om Stockholmspolitikerna  fram till den 1 maj inte kommit fram till något annat så fortsätter Förbifarten att byggas som planerat. I praktiken innebär överenskommelsen att frågan skjuts vidare från rikspolitiken till Stockholms Stad och Stockholms Läns Landsting.

Den exakta formuleringen i överenskommelsen är

Om Stockholms läns landsting och Stockholms stad önskar förhandla om användningen av trängselskatter och/eller finansieringen av Förbifart Stockholm kommer regeringen att möta det önskemålet. Projektet fryses i väntan på att besked om önskemål om en sådan förhandling finns. Om ny uppgörelse ej nås före första maj 2015 fortsätter projektet enligt plan.

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson säger till SvD att

 En ny regering med S och MP pekar på att det här kostsamma projektet kan gå en runda till om Stockholms representanter säger att de vill prioritera kollektivtrafik

På frågan om hon är nöjd med överenskommelsen svarar hon

Jag är nöjd med överenskommelsen. Det enda som hade varit bättre var om vi hade kommit överens om att stoppa hela bygget – men det var inget vi kunde drömma om. Det här var så långt som vi på riksplanet såg att vi kunde komma.

Även Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson, Anders Ygeman, säger till SvD att han är nöjd med överenskommelsen och svarar.

Om kommun och landsting vill ge pengar till kollektivtrafik i stället kan det plötsligt saknas mångmiljardbelopp?

– Vi får se vad det finns för vilja och återkomma. Det är klart att vi står inför behov av kollektivtrafikinvesteringar. Om de vill ändra finansieringen får vi se vad det leder fram till från statens sida.

Tror du att Förbifarten blir av?

– Det tror jag. Det har funnits en stor vilja, nu får stockholmarna chansen att se över finansieringen.

Vänsterpartiets talesperson i klimatfrågor, Jens Holm, säger till Supermiljöbloggen att

Det här är helt oacceptabelt, Förbifart Stockholm äventyrar våra klimatmål och kommer att sluka alla framtida investeringar i kollektivtrafiken i Stockholmsregionen. Jag undrar verkligen ifall Miljöpartiets medlemmar kommer att acceptera detta.

SvD:s Göran Eriksson skriver i en analys att

Hoppet som de gröna väg- och bensinskeptikerna har kvar är att pengarna nu inte ska räcka till för det stora infrastrukturprojektet. Men det förutsätter, bland annat, en framgång i de kommande förhandlingarna om hur intäkterna från trängselskatten ska fördelas.

Förbifart Stockholm har setts som en av de svåraste frågorna för Socialdemokraterna och Miljöpartiet att komma överens om. Förra veckan rapporterade SvD att förhandlingarna kan leda till att en oberoende utredning ska göras eller att det ska bli en folkomröstning, vilket skulle kunna innebära att Förbifart Stockholm skjuts upp. Men så blir det alltså inte, enligt vad SvD skriver idag.

Den 16 September skrev 12 forskare från Kungliga Tekniska Högskolan och Statens väg- och transportforskningsinstitut på DN Debatt att Förbifart Stockholm är mycket svårt att förena med klimatmål för Sverige och Stockholmsregionen.

Miljö online2

Liknande artiklar