Ekoboomen fortsätter

Foto: Elina Mark

Coops ekoboom fortsätter. De tre första kvartalen har Coops totala eko-försäljning legat på mellan 7,1-7,9 procent. Förra året låg eko-försäljningen på 5,5 procent för Coop och 4 procent för hela dagligvarubranschen.

Det första kvartalet landade på 7,1 procent, det andra på 7,6 procent och det tredje kvartalets ekoförsäljning hamnade på 7,9 procent. Coop menar själva att det till stor del beror på satsningen ”Veckans Eko”, som bland annat fick ekologiska pannkakor att under en vecka öka med 360 procent. Det kan man verkligen säga är en helomvändning.

Genom sänkt pris och tydlig kommunikation sänks tröskeln för att välja ekologiskt. Varje vecka sänker Coop priset på utvalda ekologiska varor med 20-50%.

Tidigare under året har vi också bland annat rapporterat att ICA ökat sin ekoförsäljning med 43 procent, att ekologiskt faktiskt ÄR nyttigare, att Hemköp slutar med fulbananer och att det ekologiska vinet har ökat med 98 procent.

Miljö online2

Liknande artiklar