Förbifartens finansiering kan riktas om till kollektivtrafik

Foto: EncMstr

Stockholms stad vill använda pengarna som skulle betala förbifart Stockholm till kollektivtrafik i stället. Förbifarten skulle till stor del betalats av trängselskatterna, och förlorar nu 23 miljarder, eller 80 procent, av sin finansiering.

Idag presenterade de rödgrönrosa sin gemensamma politik, och om kommunen får bestämma kommer alla pengar från trängselskatterna gå till kollektivtrafiken under de kommande sju åren. Därefter vill de dela upp pengarna 50/50 för kollektivtrafik och vägar.

De närmaste åren framåt ska alla pengar gå till kollektivtrafik, och över hela perioden är det 23 miljarder som vi flyttar över till kollektivtrafik, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt borgarråd i Stockholm till Sveriges Radio.

Förbifarten förväntas kosta över 40 miljarder kronor (inklusive lånefinansiering) och tappar alltså 23 miljarder om Stockholms Stad får som de vill. Miljöpartiet och Socialdemokraterna kom tidigare överens om att låta Stockholms kommun och landsting göra upp om finansieringen, och resultatet kan komma som en överraskning för vissa. Nu gäller det att staten går in med pengar för att bygga förbifarten. Karin Wanngård, Socialdemokratiskt borgarråd i Stockholm, fick frågan om hur Löfvén kommer att se på utspelet:

Ja, det är ju han som har öppnat upp för den här möjligheten, så att jag förutsätter att han sätter sig vid förhandlingsbordet och kan resonera om hur vi kan få bättre kollektivtrafik till Stockholm.

Miljö online2

Liknande artiklar