Lego + Shell = Inte sant

Foto: Thiemo Schuff

Den stora leksaksjätten Lego meddelar idag att de inte kommer att ingå nya samarbeten med oljebolaget Shell. Det är en stor seger för Greenpeace som drivit kampanjen i tre månader och fått över en miljon konsumenter att maila företaget om att bryta samarbetet.

Kampanjen började den första juli i år, efter att Shell meddelade att de ska borra efter olja i Arktis. Förutom över en miljon protestmail har det även hållits demonstratoner i Danmark och Storbritannien. Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige

– LEGO, som är världens största leksaksföretag, har varit Shells viktigaste samarbetspartner för att köpa folkligt stöd och stärka sitt varumärke. När LEGO nu vänder Shell ryggen innebär det är ett hårt slag för oljebolaget. Vi hoppas att oljeindustrin, som vill använda klimatförändringarna och de smältande arktiska isarna för att borra efter mer olja, får samma ställning i näringslivet, som till exempel tobaksindustrin, som inte många vill förknippas med idag. Särskilt inte företag som riktar sig till våra barn, som ju är dom som kommer drabbas av framtida klimatförändringar.

Lego och Shell har samarbetat i nästan femtio år och just nu pågår en reklamkampanj i Hong Kong och Singapore, ett samarbete som uppskattas ha bidragit med en ökad försäljning på 7,5 procent och ett PR-värde motsvarande 838 miljoner dollar.

Greenpeace producerade också kampanjvideon”Everything is not awesome” som setts av över fem miljoner människor.

Miljö online2

Liknande artiklar