Regeringen kan förlora om Förbifart Stockholm och Bromma flygplats

Foto: Henrik Sendelbach ( Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license.)

Regeringen förlorade en omröstning i trafikutskottet och ser ut att förlora en kommande omröstning i riksdagen. Förbifarten kan komma att börja byggas från den 1 januari, och alliansen tillsammans med sverigedemokraterna försöker stoppa beslutet om att införa en förhandlingsperson som ska se över möjligheterna att stänga Bromma flygplats.   

Alliansen och Sverigedemokraterna röstade i riksdagens trafikutskott i torsdags för att alliansens motioner om Förbifart Stockholm och Bromma flygplats ska snabbehandlas. Alliansen föreslår i motionerna att Förbifart Stockholm ska börja byggas och det inte ska tillsättas någon förhandlingsperson som ska undersöka möjligheterna att stänga Bromma flygplats, skriver Svenska Dagbladet. ”Personen blir överflödig eftersom vi inte vill ha någon nedläggning”, säger moderaten och trafikutskottets vice ordförande Lars Hjälmered. Han räknar med att det blir en omröstning den 16 december i riksdagen.

Vid omröstning i riksdagen så är det stor sannolikhet att alliansens förslag vinner eftersom Sverigedemokraterna är för Förbifart Stockholm och Bromma flygplats. Förslaget innebär att Förbifart Stockholm ska byggas 1 januari nästa år. Men även om riksdagen röstar för alliansens förslag så är resultatet i omröstningen inte juridiskt bindande för regeringen. Resultatet blir ett tillkännagivande från riksdagen till regeringen. Men enligt Lars Hjälmered så är det i praktiken omöjligt för regeringen att gå emot riksdagen, rapporterar Dagens Industri. Miljöpartisten och trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith säger till Svenska Dagbladet att tillkännagivanden brukar ta tid för regeringen att genomföra.

En som verkar hålla med alliansen om Förbifart Stockholm är statsminister Stefan Löfven som säger till SvD Näringsliv att ”Vi har varit tydliga när det gäller Förbifart Stockholm, den kommer att byggas.”

Bakgrunden om Förbifart Stockholm är att Socialdemokraterna och Miljöpartiet har kommit överens om att frysa projektet fram till den 1 maj. Fram till dess kan politikerna i Stockholms Stad och Stockholms Läns Landsting förhandla om finansieringen av Förbifart Stockholm och om hur intäkterna från trängselavgifterna ska användas. Om Stockholmspolitikerna fram till den 1 maj inte kommer fram till något annat så fortsätter Förbifarten att byggas som planerat. Den 16 september skrev 12 forskare från Kungliga Tekniska Högskolan och Statens väg och transportforskningsinstitut på DN Debatt att Förbifart Stockholm är mycket svårt att förena med klimatmålen för Sverige och Stockholmsområdet.

Bakgrunden om Bromma flygplats är att den styrande majoriteten i Stockholm Stad, som efter valet består av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ, har kommit överens om att de vill att Bromma flygplats ska stängas och att områden senast 2022 ska ställas om till ett bostadsområde. Men Stefan Löven har sagt till Dagens Nyheter att han ser beskedet från ledningen i Stockholm Stad som ett ”önskemål” och att ” Vi vet ännu inte vad som händer med Bromma flygplats”.

Men Trafikverket kan komma att stoppa en omvandling av Bromma flygplats till ett bostadsområde. För att flygplatsen ska omvandlas till ett bostadsområden så måste Trafikverket sluta klassa Bromma flygplats som ett riksintresse. Det kommer Trafikverket inte att göra om det inte finns någon annan flygplats som kan ta över trafiken från Bromma, skriver Dagens Nyheter. ” I scenariot som vi ser idag så ser vi inte att någon annan flygplats kan ta över Brommas roll, säger Rami Yones, långsiktig planerare på Trafikverket till Dagens Nyheter.  Förra året så skrev dock Trafikverket att Arlanda kan ta över trafiken från Bromma, enligt tidningen Fokus.

Miljö online2

Liknande artiklar