Världsunik försäljningsökning av ekologiska varor i Sverige

Foto: Elina Mark

Försäljningen av ekologiska varor i Sverige ökar, och 2014 var inget undantag. Förra året ökade  försäljningen med fantastiska 38 procent, en ökning som saknar motstycke i världen. I främre ledet går ICA med en ökning på hela 55 procent.  

Bakom ICA:s försäljningsökning står nötkött, sallad, mango, bönor och äpplen. Mejeriprodukter, banan, ägg och bryggkaffe är sedan tidigare storsäljare hos ICA.

ICA:s siffror blir ännu mer imponerande vid en jämförelse med matjätten Lidl. Trots en tredubblad försäljning av ekologiska varor 2014 landar Lidl:s totala försäljning av ekologiska varor på blygsamma 1,5 procent.

ICA:s presschef Ola Fernvall, säger till Supermiljöbloggen att ökningen har flera orsaker.

– Dels finns det generellt en ökad efterfrågan från kunderna. Men sen har vi också haft flera stora kampanjer, där vi lyft fram både bra priser och fördelarna med ekologiskt. Ytterligare en faktor är att vi lanserat flera nya ekologiska produkter, bland annat har frukt och grönt i lösvikt varit en stor framgång.

Enligt Statistiska Centralbyrån ökade försäljningen av ekologiska livsmedel och alkoholfria drycker med nästan 12 procent under 2013 jämfört med 2012. Att även 2014 har blivit ett starkt år för ekologiska varor går således helt i linje med tidigare års uppgång, kanske på grund av debatten om nyttan av ekologisk odling som gått het under hösten.

Trenden med ekologiska varor ser även ut att hålla i sig under 2015 enligt ett pressmeddelande från ICA:s VD Anders Svensson.

–   Efterfrågan på ekologiska varor växer stadigt och för oss är det viktigt att fortsätta utveckla sortimentet för att hjälpa kunderna att göra hållbara val. Förra året breddade vi vårt ekologiska sortiment med flera nyheter inom bland annat frukt och grönt. 2015 inleder vi med att lansera mängder av ekologiska nyheter i mejerihyllan.

 

Miljö online2

Liknande artiklar