Willys storsatsar på ekologiskt

Foto: Pulic Domain

Ekologiskt odlad mat har blivit allt populärare i butiken och trenden ser ut att hålla i sig. Nu storsatsar lågpriskedjan Willys på ett bredare, ekologiskt sortiment för att möta kundernas efterfrågan, enligt en artikel från DN

Företaget Ekoweb har gjort en sammanställning på 2014 års handel med ekologiska varor i Sverige och kan konstatera att försäljningen har ökat med 38 procent, en ökning som visat sig vara störst i världen. Framförallt är det tack vare kundernas efterfrågan som gör att Willys nu storsatsar på att utöka sitt ekologiska sortiment.

Vi kommer att lansera 100 nya ekologiska varor i år. För oss har det varit viktigt att få ner priset så ett sjuttiotal av produkterna har samma pris som en märkesvara, säger Thomas Evertsson, vd för Willys.

Willy ökade försäljningen av ekologiska varor med 52 procent från året innan (2013), men det är fortfarande bara 3,6 procent av den totala försäljningen. Nu vill lågpriskedjan satsa på vardagsmaten som säljs i större volymer.

Det är inte bara Willys som sett den nya ekologiska trenden, även ICA och COOP har ökat sin försäljning, mycket tack vare olika ekologiska kampanjer. De har under senaste året satsat mycket på att utveckla och bredda sina ekologiska sortiment.

Internationellt har flera andra länder också sett en ökad efterfrågan på ekologisk mat, bland annat i USA där Walmart satsar på samma priser för ekologiskt som för konventionellt. Även i Danmark har priserna på ekomat sjunkit för att locka fler kunder. I en kundundersökning som Willys gjorde var det just det högre priset som gjorde att många valde bort ekologiska alternativ.

Miljö online2

Liknande artiklar