Regeringen höjer bensinskatten

Foto: Bo Maltanski

Nu blir det dyrare att köra bil. Från och med nästa år höjs skatterna på både bensin och diesel, enligt regeringens förslag. Dessvärre höjs även skatten på förnybara bränslen.

Energiskatten på bensin kommer nästa år att höjas med 44 öre per liter och på diesel med 48 öre per liter, exklusive moms. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) säger till Aftonbladet att det kommer innebära ungefär 50 kronor extra i månaden för en genomsnittlig familj. Det kan man jämföra med förra veckans nyhet om att månadskortet för kollektivtrafik i Stockholm ska höjas med 160 kronor.

I valrörelsen ville Socialdemokraterna inte höja energiskatten på bensin, men man har nu svängt i frågan. Anledningen sägs dels vara att man regerar med Miljöpartiet, dels det fallande oljepriset.

Under förra mandatperioden beslutades att Sverige ska vara fossilfritt 2050. För att lyckas med det måste även alla bilar köras på förnyelsebara bränslen. Transportsektorn står idag för cirka en tredjedel av Sveriges totala utsläpp.

Från flera håll hörs nu röster om att den höjda bensinskatten kommer slå hårt mot landsbygden, såvida landsbygden inte subventioneras på annat vis. Regeringens ambition är att göra det genom att sänka koldioxidskatten för jord- och skogsbruket. Kritikerna menar också att den nya bensinskatten blir en ”chockhöjning” som kommer drabba Sveriges transporter och privatbilister hårt.

De inbitna bilisternas ramaskri har dock en svag grund. Råoljepriset har det senaste halvåret snabbt fallit från över 100 dollar till 58 dollar per fat, med följden att bensin och diesel blivit allt billigare. Idag kostar en liter bensin ca 13,7 kronor per liter. 2012 låg däremot bränslepriserna på 15 kronor per liter. Sedan dess har det skett en stadig prisminskning, även om priset på bensin inte fallit i samma takt som råoljan på grund av kronans svaga ställning gentemot dollarn. Då råoljepriset förväntas sjunka ytterligare kommer regeringens förslag fortfarande inte innebära ett högre bensinpris än det som rådde 2012.

Samtidigt som bensin- och dieselpriset höjs vill regeringen även minska skattebefrielsen på biogas och etanol, med hänvisning till EU-regler. Man menar att reglerna innebär att förnyelsebara bränslen inte får kosta mycket mer än fossila. Det uttalandet har fått kritik av bland annat Naturskyddsföreningen, som tycker att regeringen tolkar reglerna fel.

Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, är också besviken över att regeringen inte avser använda de 4,1 miljarder kronor skatten beräknas inbringa i en grön skatteväxling. Till exempel hade man kunnat subventionera hållbara färdsätt på andra vis.

De svenska miljöskatterna är inte speciellt höga jämfört med andra länder, om man räknar som andel av BNP. Det regeringen nu gör är att försöka parera den utsläppsökning som, bland annat, det låga oljepriset bidrar till, men det krävs mer än så om utsläppen verkligen ska minska.

Naturskyddsföreningen är däremot mycket positiva till regeringens förslag om skattehöjning av bensin och diesel, men tycker att incitamentet för att byta till förnyelsebara bränslen försvinner.

Miljö online2

Liknande artiklar