Regeringen storsatsar på järnvägen

Foto: Magnus Adielsson

Miljöpartiet och socialdemokraterna vill öka järnvägsunderhållet och avsätter därför 1,25 miljarder kronor per år.

Senast 15 april presenteras regeringens vårbudget, som även ska visa den ekonomiska riktningen för mandatperioden. Vid en presskonferens idag annonserade statsminister Stefan Löfven tillsammans med Gustav Fridolin, Åsa Romson och Magdalena Andersson ut några av de viktigaste budgetnyheterna.

En av dessa är satsningen på den minst sagt eftersatta järnvägen. Vid halvårsskiftet sätter man in 620 miljoner, för att nästkommande år öka anslagen till 1,24 miljarder årligen fram till 2018. Pengarna ska främst gå till arbeten på växlar, kontaktledningar, räls och ställverk. Syftet är främst att åtgärda flaskhalsar i järnvägsnätet som orsakar förseningar.

Det är en ökning av järnvägsunderhållet med cirka 20 procent jämfört med den budget som Alliansen föreslog redan nästa år. Så det är klart att det kommer att få effekt, säger finansminister Magdalena Andersson till SVT.

De som hoppats på att regeringen skulle presentera förslag på nybyggnationer och snabbtåg gick dock bet. MP-språkröret Gustav Fridolin framhåller för Aftonbladet att man ska och måste bygga ny järnväg, men att det tar tid.

Vi måste se till att underhålla det vi har och se till att få ut mesta möjliga kapacitet av det järnvägsnät vi har. Det är därför vi gör den satsning vi gör i dag.

Utöver det ökade järnvägsunderhållet har regeringen även avsatt 600 miljoner kronor för lokala klimatinvesteringar för kommuner och regeringar. Man vill även instifta ett metangasreduceringsstöd som förenklar igångsättandet av produktion av bioenergi på landsbygden. Det kan få stor betydelse för den lokala klimatomställningen.

Miljö online2

Liknande artiklar