Nytt svenskt rekordår för ekologiskt

Foto: Elina Mark

Eko eko eko eko! Nu presenteras det ena rekordresultatet efter det andra.

Vi skrev tidigare idag att Systembolaget ökat sin ekologiska försäljning med nästan 70 procent under förra året, men de är inte de enda. Från en låg nivå ökade Lidl sin försäljningsandel med 60 procent.

Vi är knappt ur startgropen och med en 60 procentig ökning är vi glada och stolta över att det går åt rätt håll. Under 2016 strävar vi efter att ha minst ett ekologiskt alternativ inom varje relevant produktkategori. Vi börjar få ett bra bassortiment, nästa steg är att få ännu bättre fart på försäljningen, säger Katarina Rosenqvist i ett pressmeddelande.

Coops ekologiska försäljningsandel ökade med nästan 20 procent, från 7,7 till 9,2 procent av den totala försäljningen.

Vi bedömer att ekoförsäljningen kommer fortsätta att öka även under 2016 och vi jobbar intensivt med att både produktutveckla och säkra tillgången på ekologiskt. Det råder ingen tvekan om att vi behöver fler ekologiska producenter i Sverige för att kunna svara upp mot kundernas önskemål, säger hållbarhetschef Louise König i ett pressmeddelande.

Den totala ekologiska livsmedelsförsäljningen ser nu ut att vara uppe i 7,7 procent av totalförsäljningen. Danmark är fortfarade bäst av alla länder med 8,3 procent, men Sverige har knappat in snabbt från bara 4 procent för några år sedan.

Fler siffror kommer antagligen släppas i dagarna, men halvårsrapporten sommaren 2015 låg på en ökning med 50 procent.

Miljö online2

Liknande artiklar