Vissa miljöbilar är bara bilar- nu avslöjas de

Foto: @Doug88888 (CC BY 2.0)

Flera miljöbilar drar mer bränsle i verkligheten än vid de tester som utförs inför lanserandet. Den franska fordonstillverkaren PSA är först i branschen med att publicera statistik på hur mycket bränsle deras bilar drar i realiteten. Initiativet blir föregångare när EU nu ska införa liknande tester till nästa höst.

PSA är en fransk fordonstillverkare och innefattar bilmärkena Peugeot, Citroën och det nya märket DS och de beskriver sitt initiativ som ett resultat av dieselskandalen inom den tyska konkurrenten Volkswagen. Syftet ska vara att bistå konsumenterna med ett bättre underlag i valet av en ny bil.

Inför EU:s godkännande av en ny miljöbil testkörs den i labb enligt en körcykel som hårt kritiserats för att vara alltför snäll. Vid labbtesterna är bilarna trimmade att klara minsta möjliga luft- och rullmotstånd och energikrävande system såsom luftkonditionering hålls avslagna. Baserat på de certifierade värdena i testerna kan vissa modeller ges miljöbilstatus och skatteminskningar i diverse former, trots att verkligheten är en annan.

I verklig trafik har bilarna enligt flera undersökningar visat sig dra betydligt mycket mer bränsle. PSA har i samarbete med den gröna transportorganisationen T&E och franska Naturskyddsföreningen utfört tester i verklig trafik, vilka också övervakats av Bureau Veritas.

Den första testrundan omfattade 30 modeller. Fem av dem är miljöklassade i Sverige och därför fordonskattsbefriade i fem år. Körningarna skedde i öppen trafik på en 95 kilometer lång sträcka, varav 25 kilometer i tätort och 31 kilometer på motorväg. Bilen hade luftkonditioneringen på och kördes med förare och passagerare.

PSA:s tester bevisar att ingen av de fem modellerna uppfyller miljökraven då de körs i verklig trafik. Modellen C4 Picasso HDi visar på den största skillnaden labb och verklighet emellan. Minst skillnad fick Puegeots lilla 2008.

Genom sitt initiativ har PSA tagit ett unikt steg inom bilbranschen och föregått de liknande tester som EU nu planerar att införa till nästa höst. Senare i höst planerar också PSA att publicera fler tester. På sin webb kommer de att lägga upp en körsimulator där en själv kan testköra valda modeller med olika laster och i olika situationer, för en så realistisk förbrukning som möjligt.

Miljöorganisationen T&E ser positivt på PSA:s idé:

Den här provmetoden i verklig trafik ger mer representativ information till kunderna än vad labb-testerna visar. Det här hjälper kunderna att välja de mest bränsleeffektiva bilarna med de lägsta utsläppen, säger Greg Archer på T&E.

Miljö online2

Liknande artiklar