Utsläppsskandalen rullar vidare – Supermiljöbloggen reder ut

Foto: Ruben de Rijcke

Utsläppsskandalen inom bilindustrin rullar vidare. Den senaste tiden har det varit fokus på vem som visste vad. Både EU-kommissionen, Transportstyrelsen och tidigare näringslivsminister Annie Lööf (C) har anklagats för att ha vetat – och gjort för lite.

Hösten 2015 avslöjades det att Volkswagen manipulerat utsläppstesterna på 11 miljoner dieselbilar. Kväveoxidutsläppen var i verkligheten upp till 40 gånger högre än vad resultaten från testerna visat. Därefter kom det fram att många fler biltillverkare fuskat.

I USA har Volkswagen dömts till miljardbelopp – i Europa kompenseras bilägarna med en timmes reparation 

I USA har Volkswagen behövt köpa tillbaka de manipulerade bilarna och förutom det behövt betala varje kund motsvarande 85 000 kronor i kompensation. Totalt har Volkswagen i USA tvingats betala tio miljarder dollar i böter. De 8,5 miljoner kunderna i Europa som köpt en manipulerad bil ser istället ut att få en timmes reparation var som kompensation.

Anledningen till den stora skillnaden är att det är svårare för konsumenter i Europa, jämfört med hur det är i USA, att gå samman och tillsammans stämma någon.

Det är inte bara USA som gått hårt åt Volkswagen. Sydkorea beslöt i slutet av juli att förbjuda försäljningen av 80 manipulerade Volkswagenmodeller.  Redan tidigare införde Schweiz  försäljningsstopp för manipulerade Volkswagenmodeller.

I EU omöjliggör lagstiftningen en återkallelse av bilar som klarat labbtest men har för höga utsläpp i verkligheten, enligt TV4-nyheterna.  Men det betyder inte att EU-länder inte kan göra något. I Tyskland vill åklagare att Volkswagen betalar böter för vinsten dom gjort på försäljningen av de manipulerade bilarna. I Frankrike har regeringen startat en kommission för att granska om andra biltillverkare har Volkswagen fuskat, vilket lett till att Renault fått återkalla 15 000 bilar.

Även Volvobilar släpper ut betydligt mer än tillåtet. Transportstyrelsens tester visar att miljödieselmodellen av Volvo V70 släpper ut tio gånger mer kväveoxid än tillåtet, enligt TV4-nyheterna.

Tidigare har Frankrike och Tyskland lobbat för att behålla kryphålen i testerna och den nuvarande svenska regeringen har försvarat en höjning i EU av den tillåtna nivån för kväveoxidutsläpp.

I Sverige finns det 225 000 manipulerade bilar och endast 3,3 procent av dem har åtgärdats skriver Svenska Dagbladet. Men vad gör regeringen för att säkerställa att det inte säljs eller tillverkas bilar i Sverige med otillåtet höga utsläpp? Svenska Dagbladets näringslivsanalytiker Jonas Fröberg sammanfattar det med att:

Dieselgate galopperar på. Och stora billänder som Tyskland och Frankrike utreder biltillverkare hårt. Men i Sverige är det tyst som på en norrländsk myr.

Vem visste vad?

Det var den 18 september 2015 som det blev en världsnyhet att Volkswagen fuskat med utsläppsdata på 11 miljoner dieselbilar, och efter det kom det fram att många fler biltillverkare fuskat.

Men EU-kommissionen kände till fusket redan 2010,  visar interna dokument som Spiegel Online kommit över. I EU-kommissionens dokument från 2010 står det att finns en skillnad mellan resultatet för dieselbilars utsläpp och verkligheten och att den skillnaden beror på ”en omfattande användning av vissa tekniker i dieselfordon” (vår översättning).

Trots det säger EU-kommissionen EU-kommissionen att de är ”lika chockade som alla andra över Volkswagens utsläppsmanipulation”.

Den 25 maj 2012 skickade en tjänsteman på EU-kommissionen ett mail till den statliga myndigheten Transportstyrelsen. Svenska Dagbladet, som kommit över mailet, sammanfattar det så här:

Det kan bara tolkas på ett sätt: Ett rop på hjälp sedan bilindustrin vägrat genomföra testmetoder som visar kväveoxidutsläppen under verkliga förhållanden.

Tjänstemannen föreslår att det ska införas ett test som mäter utsläppen under verkliga förhållanden. Trots att Svenska Dagbladet har en kopia på mailet förnekar Transportstyrelsen att de fått mailet.

Tre månader senare, den 25 augusti 2012, skickade EU:s dåvarande industrikommissionär Antonio Tajani ett brev direkt ställt till dåvarande näringsminister Annie Lööf (C), uppger Svenska Dagbladet. I brevet står det inget om avgasfusk. Tajani skriver i brevet att det behövs bättre marknadsövervakning över fordonsindustrin och att huvudsyftet med det är att EU-länderna ska kunna spåra:

…produkter som medför allvarliga säkerhets- och miljörisker eller produkter som förfalskats eller manipulerats, och att de i sådana fall kan vidta korrigerande åtgärder.

I brevet uppmanas Näringsminister Lööf att:

bistå och stödja kommissionen och vidta de åtgärder som krävs för att förbättra situationen

Trots att utsläpp och avgaser inte nämns i brevet skriver Svenska Dagbladet att ”Dåvarande näringsminister Annie Lööf (C) varnades redan 2012 om utsläppsfusk i bilindustrin”.

Annie Lööf säger i en efterföljande intervju att hon inte har något minne av brevet och inte kan säga vad som gjordes med brevet. Vidare hänvisar Lööf till dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) som i sin tur säger att hon är hundra procent säker på att hon inte fått brevet.

Miljömålsberedningen ordförande och Supermiljöbloggens krönikör Anders Wijkman kritiserar Annie Lööf och säger att:

Hon måste svara på frågan vad hon gjort gentemot svenska biltillverkare och hur aktiv hon varit i dialogen på EU-nivå. Det är viktigt för förtroendet för svenska och europeiska politiker att klargöra vad som hänt.

Miljö online2

Liknande artiklar