I Köpenhamn får maten en andra chans

Foto: Pulic Domain

WeFood i Köpenhamn säljer mat som ratas i vanliga matvarukedjor. I februari slog WeFood upp dörrarna till sin första butik och nu öppnar de upp sin andra butik i centrala Köpenhamn. Dessutom är en tredje planerad till 2017, då i Århus.

WeFood är en mataffär som säljer ”gammal” mat, eller närmare bestämt, mat som passerat sitt utgångsdatum eller av andra anledningar inte blivit såld i de vanliga matvarukedjorna. I våras öppnades den första butiken, något som uppmärksammades av bland annat The Telegraph, Washington post och The Independent.

Idén med Wefood är att ta vara på mat som passerat utgångsdatumet men fortfarande går att äta och på så vis minska matsvinn. Butiken som drivs av frivilliga i Folkekirkens Nødhjælp säljer varorna de får in med 50-70 procent rabatt och överskottet går sedan till att bekämpa fattigdom. Såhär säger Thomas Mølgaard Andersen, en av de ansvariga bakom butiken

Det är fantastiskt att se den uppbackning som vi fått till WeFood. Både från de frivilliga, de ansvariga och från våra många leverantörer. Redan de första tre månaderna har WeFood tagit emot mer än 35 ton överskottsvaror. Det är både till gagn för våra många kunder, för miljön och inte minst för världens fattiga. 

Matsvinn står för 20-25 procent av den totala klimatpåverkan

Enligt WeFood slänger danskar 700.000 ton mat varje år. Naturvårdsverket menar att svenska hushåll ligger på samma nivå, vilket betyder omkring 74 kg per person och år. För hushållen är det till stor del en fråga om beteende, där många köper mer mat än de äter, eller vara allt för försiktiga med utgångsdatumen och slänga det som egentligen är ätbart. Även om den största delen svinn kommer från hushållen så inträffar det i hela produktionskedjan. Svinn från butiker beror enligt naturvårdsverket ofta på att bäst-före-datumet på produkten har passerat.

SMB har tidigare uppmärksammat ett liknande initiativ i Sverige. Läs mer om det här

Naturvårdsverket hade tillsammans med jordbruks- och livsmedelsverket ett regeringsuppdrag om minskat matsvinn mellan 2013-2015. På sin hemsida skriver de att uppdraget som fokuserade på kommunikation och informationsspridning hade genomslag, men att en nationell strategi för minskat matsivnn behövs

Miljö online2

Liknande artiklar