Bränslet kan bli spårbart- miljömärkning på drivmedel på gång

Foto: Public domain

Det kan vara stora skillnader i klimatpåverkan från olika drivmedel och utan information är det inte lätt att välja klimatsmart. Vi på SMB är därför glada över att regeringen nu vill införa obligatorisk miljömärkning på alla drivmedel.

Jag utgår från konsumenter och tycker att alla – oavsett vad man tankar – skall ha möjlighet att få information om vilken miljöpåverkan som finns, säger miljöminister Karolina Skog (MP) till SVT Nyheter.

Utsläppen kan variera kraftigt beroende på vilken typ av bränsle det rör sig om. Enligt SVT Nyheter ligger fossil diesel och bensin från tjärnsand på mellan tre och strax över fyra kilo koldioxid per liter, medan svensktillverkad etanol gjord på skogsråvara bara släpper ut ett halvt kilo per liter.

Märkningen ska innehålla information om all miljöpåverkan som finns på ett bränsle, ett så kallat livscykelperspektiv, där det tillexempel ska gå att se var bränslet kommer ifrån, vilka grödor som är råvara eller hur oljan utvunnits, skriver SVT nyheter.

Hållbar konsumtion i fokus

En stor del av vår miljöpåverkan kommer från privat konsumtion. Sverige ligger, enligt WWF på en tionde plats på listan över länder med störst globalt fotavtryck per person. Ekologiskt fotavtryck mäter hur stor landyta som krävs får det vi konsumerar, här ingår också användningen av fossila bränslen.

Miljömärkning av bränslen är en del i regeringens strategi för hållbar konsumtion, som riktar sig till just till den privata konsumtionens miljöpåverkan. Det ska bli lättare att agera hållbart och regeringen har därför påbörjat ett arbete med att göra det obligatoriskt med information om drivmedels miljöpåverkan.

 Genom att informera om drivmedels miljöpåverkan underlättar vi för konsumenter att göra miljöanpassade val direkt vid pumpen. Samtidigt kan obligatorisk miljöinformation synliggöra de ansträngningar som redan görs av drivmedelsleverantörer och sporra fler till att förbättra sitt hållbarhetsarbete, säger konsumentminister Per Bolund.

Föreningen Gröna bilister, skriver i ett pressmeddelande att en hållbarhetsdeklaration på drivmedel är ett glädjande besked. I och med att användningen av biobränsle stiger och Nordsjöoljan sinar finns det en risk för att allt mer ohållbart bränsle tar sig in på marknaden. När konsumenternas kunskap om klimatpåverkan, råvaror och ursprung ökar, så ökar också trycket på att kunna spåra bränslet och synliggöra dess klimatpåverkan, det menar Per Östborn från Gröna Bilister.

Ökad kunskap skapar också tryck att skärpa de lagstadgade hållbarhetskriterierna så att de även innefattar sociala krav, fortsätter Per Östborn. Det är viktigt inte minst när efterfrågan på biobränslen stiger. Just nu skjuter användningen av förnybar diesel i höjden. Detta kan leda till att användningen av palmolja som råvara ökar, vilket riskerar att skynda på avskogningen i Sydostasien och förstöra livsbetingelserna för lokalbefolkningen. ” –Per Östborn.

Satsning på information är bra och nödvändigt för en omställning, men ekonomiska incitament för ett förändrat beteende är också viktigt.  Där har regeringen fått kritik av Konjunktur Institutet, för att i sin budget för 2017 inte ha satsat på en höjning av skatten på drivmedel, trots det låga oljepriset.

Miljö online2

Liknande artiklar