Regeringen föreslår bonus för koldioxidsnåla fordon – och höjer skatten för andra fordon

Elbilar på laddning
Foto: Washington State House Republicans

Regeringen och Vänsterpartiet presenterade idag ett så kallat bonus-malus system

Förslaget går ut på att:

  • Den som köper en personbil, lätt lastbil eller buss som släpper ut 0-60 gram koldioxid per kilometer ges en bonus. Bonusen är större ju mindre fordonet släpper ut. För fordon som släpper ut 0 gram koldioxid ges en bonus på 45 000 kronor och för fordon som släpper ut 60 gram koldioxid ges en bonus på 7500 kronor. Bonusen ges ett halvår efter inköpet för att förhindra att det köps upp bilar som säljs utomlands direkt.
  • Den som köper en ny bensin- eller dieselbil som släpper ut 95-140 gram per kilometer får en fordonskatt på 77 kronor per gram koldioxid, för samtliga gram över 95 gram. För varje gram som fordonet eventuellt släpper ut över 140 gram ges en ytterligare skatt på 100 kronor per gram. Detta är en höjning från den tidigare skatten som var på 22 kronor per gram koldioxid. Den högre fordonskatten gäller under de tre första åren.
  •  Fordon som kan drivas med etanol eller annan gas än gasol får ingen extra skatt. Finansminister Magdalena Andersson (s) säger om förslaget:

    I förra veckan presenterade vi en reduktionsplikt, ”Bränslebytet”, för att gå mot mer förnybara bränslen. Nu går vi vidare med bonus-malus för att få till en omställning i nybilsförsäljningen. Det här systemet blir viktigt för att vi ska få fler miljöbilar i Sverige.

Rickard Nordin, energipolitisk talesperson för Centerpartiet, skriver på facebook:

I förra veckan presenterade vi vårt förslag om ”Grön bilbonus”. Idag kom regeringens svar. Mindre än hälften så stor bonus, biogasen får en fjutt och avgiften smetas ut så att folk inte ska märka förrän i efterhand. Att de lägger ett förslag är bra, men det här är bara ett sätt att finansiera den befintliga bonusen, inte ett sätt att ställa om transportsektorn.

Gröna bilisters ordförande Johanna Grant säger om förslaget att:

Förslaget har ett bra fokus på klimatnytta. Bilar med riktigt små eller inga utsläpp får en rejäl rabatt som bekostas av dem som vill köpa bilar med stora utsläpp. Det hjälper moderna bilköpare att välja moderna fordon.

och fortsätter:

Nu hoppas vi att nästa steg blir en översyn av reglerna för förmånsbilar och reseavdrag, så att även dessa får en miljöstyrande verkan värd namnet. Och i förlängningen ser vi fram mot ett beslut som fasar ut försäljningen av nya fossildrivna fordon. Då har Sverige god chans att komma nära målet om en fossilfri fordonsflotta till år 2030, utan att äventyra den rörelsefrihet som är bilens bästa egenskap

Miljö online2

Liknande artiklar