Flygskattsmyterna: ”De flesta remissinstanser är emot en flygskatt”

Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 3.0))

I ett flertal artiklar har tidningen Effekt granskat debatten om flygskatten och flyglobbyns försök att påverka politiken. Supermiljöbloggen går nu igenom de vanligaste myterna om regeringens föreslagna flygskatt – och hur lobbyisterna lyckats smussla in dem i det politiska samtalet. 

”8 av 10 remissinstanser motsätter sig flygskatten”

Ett vanligt förekommande argument från motståndare till skatten är att 8 av 10 remissinstanser motsätter sig lagförslaget. Argumentet, som först myntades i ett pressmeddelande från Svenskt Flyg, har sedan dess använts av flygbolag som SAS och Norweigan. Påståendet har även förekommit i debattinlägg från Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna.

Men när Effekt granskade remissinstanserna visade det sig att flygbranschen bluffar igen. Bland remisserna förekommer flera svar som är i princip identiska, efter att både Kalmar Öland Airport och Kalmar kommun lagt ut en färdig svarsmall och uppmuntrat alla kommunens företagare att protestera mot skatten. Till saken hör även att kommunens egna remissvar är skrivet av samma person, Ola Johansson, som skrivit ytterligare ett remissvar som VD för Kalmar Kommunbolag. I Svenskt Flygs statistik kan alltså en och samma person ge upphov till två negativa svar.

Till saken hör också att ett remissvar inte är en garant för professionellt tyckande. Effekt sammanfattar:

Att åtta av tio remissinstanser – vilket inkluderar allt från privatpersoner som menar att skatten är ond till företag som inte ens orkat läsa det de skrivit under på – antingen avstyrker eller är negativa till förslaget har sedan, lite som viskleken, lett till att politiker i Sveriges riksdag skriver sådant som”Remissvaren från berörda expertmyndigheter har varit tydligt, åtta av tio remissinstanser är kritiska till en flygskatt.”


Detta är del två i SMBs artikelserie om de vanligaste myterna kring flygskatten. Vill du läsa mer om flygskatten? Kika nedan.

Det här är flygskatten

Flygskattsmyterna del 1 – ”Landsbygden kommer ta skada”

Miljö online2

Liknande artiklar