Efter oppositionens hot – flygskatten blir kvar, men revideras

Foto: Planephotoman (CC-BY 2.0)

Oppositionen har hotat flera statsråd med misstroendevotum om regeringen skulle gå vidare med tre olika planerade skattehöjningar, varav flygskatten är en. Nu har regeringen valt att dra tillbaka två av skattehöjningarna — men flygskatten blir kvar, om än något reviderad. 

Debatten om flygskattens för- och nackdelar har gått het under året. Tillsammans med två andra förslag till skattehöjningar har flygskatten gjort oppositionen så upprörd att de hotat med att rikta misstroendevotum mot ministrar i regeringen.

Nu har regeringen valt att dra tillbaka två av skattehöjningarna, medan flygskatten blir kvar. Skatten ska dock sänkas något samtidigt som glesbefolkade delar av landet, som är mer beroende av flyget, ska kompenseras. 120 miljoner avsätts för detta men det är ännu oklart exakt hur pengarna kommer att användas.

Alliansen drar därmed tillbaka sitt hot om misstroendevotum, men är samtidigt missnöjd med att flygskatten trots allt införs. Moderaterna säger även att de kommer att avskaffa skatten om de vinner valet 2018. Alliansen ser ändå regeringens besked som en seger.

Sen är det inte bra att flygskatten införs, men jag noterar att regeringen har lyssnat till vår kritik om att detta drabbar glesbygden och att man därför kommer att hitta sätt att kompensera detta, säger Ebba Busch Thor (KD) till Svenska Dagbladet.

Trots oppositionens motstånd har flygskatten starkt stöd bland folket. 44 procent är för och 36 procent är emot, enligt en undersökning från maj i år.

Så här mycket sänks den föreslagna flygskatten:

  • Från 80 till 60 kronor per passagerare för flyg inom Europa
  • Från 280 till 250 kronor per passagerare för flyg utanför Europa med ett avstånd om högst 6 000 kilometer
  • Från 430 till 400 kronor per passagerare för flyg utanför Europa med ett avstånd längre än 6 000 kilometer

Att just flygskatten blir kvar motiveras av regeringen med att klimathotet inte kan vänta.

Idag är flyget en av de värsta klimatbovarna – flyget släpper ut lika mycket som all biltrafik i Sverige – men till skillnad från andra transportslag betalar det inte bränsleskatt och andra miljöskatter. Det är totalt orimligt, skriver klimatminister Isabella Lövin på sin Facebooksida.

I en debattartikel i Dagens Nyheter riktar regeringen kritik mot oppositionen för hur de har hanterat sitt missnöje med regeringens förslag.

Vi har också varit beredda att diskutera dessa skatteförslag med oppositionen. Men samarbete bygger också på att alla parter tar ansvar. De borgerliga partierna har med stöd av Sverigedemokraterna i stället hotat att fälla enskilda ministrar med misstroendeförklaringar. Ett kraftfullt och skarpt verktyg, som tidigare använts mycket sparsamt, används nu för att stoppa politiska förslag och skapa så mycket politisk oreda som möjligt, skriver Magdalena Andersson, finansminister, Per Bolund, finansmarknadsminister och Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson (V).

Alliansen tillbakavisar kritiken och menar att det handlar om att regeringen inte har lyssnat till riksdagens vilja trots att de sitter i en minoritetsregering.


Vill du läsa mer om flygskatten? Kika nedan:

Det här är flygskatten

Flygskattsmyterna del 1 – ”Landsbygden kommer ta skada”

Flygskattsmyterna del 2 – ”De flesta remissinstanser är emot en flygskatt”

Flygskattsmyterna del 3 – ”En flygskatt ger ingen klimatnytta”

Flygskattsmyterna del 4 – ”Bättre att satsa på biobränsle”

Flygskattsmyterna del 5 – ”Bättre att satsa på internationell flygskatt”

Miljö online2

Liknande artiklar