Strid i riksdagen om palmoljerester i bränsletankarna

Foto: H.Dragon

Regeringen vill stoppa restprodukter av palmolja i biodiesel. Allianspartierna och Sverigedemokraterna vill däremot skjuta upp förslaget.

Från och med nästa år måste leverantörer av diesel och bensin börja minska sina utsläpp, enligt den reduktionsplikt regeringen inför med stöd av riksdagen. Genom att blanda ut fossila drivmedel med biobränsle hoppas man reducera transportsektorns klimatpåverkan.

I nuläget står den kraftigt omdiskuterade produkten PFAD för en allt större del av det biobränsle som används i Sverige. PFAD bildas vid produktion av palmolja, en process som gjort sig ökänd för stora klimatutsläppskövling av regnskog och vedervärdig behandling av lokalbefolkningar.

Eftersom den är så billig har efterfrågan på palmoljediesel ökat explosionsartat de senaste åren. Från att förra året stått för 23 procent av den utblandade biodieseln, tros andelen snart ligga på över 50 procent.

En stor anledning till varför PFAD är så billigt är att det i nuläget klassas som avfall. Det innebär bland annat att produkten inte behöver vara spårbar.

LÄS MER: Gröna bilister – ”Fossilfritt till varje pris?”

Regeringen vill ändra PFAD:s definition – men är otydliga med konsekvenser

För att se till att den nya reduktionsplikten för bränslen inte leder till ökad användning av palmolja vill regeringen ändra PFAD:s klassificering, så att kraven på spårbarhet höjs. Flera andra länder, med Norge i spetsen, har genomfört liknande omklassificeringar.

Den finska oljebolagsjätten Neste har, med hjälp av PR-firman Westander, länge försökt påverka politiker och intresseorganisationer att behålla PFAD:s klassificering. Neste, där finska staten är majoritetsägare, är näst intill dominerande på den svenska marknaden för biodiesel.

Alliansen vill nu avvakta med att omdefiniera PFAD från avfall till biämne. I en gemensam motion hävdar man att det kommer bli för dyrt och krångligt för företagen att ersätta PFAD med andra alternativ, samt att man oroas för vilka andra bränslen som kan komma att missgynnas.

Vi har fått varningssignaler om att PFAD kan komma att ersättas med ren palmolja annars. Vi vill se en konsekvensanalys av vad som händer innan man omklassificerar PFAD, säger Rickard Nordin, Centerpartiets miljöpolitiske talesperson, till Sveriges natur.

Centerpartiet säger sig även vara för höga hållbarhetskrav och hög spårbarhet på biodrivmedel. Huvudsyftet med motionen är enligt partiet att få fram en tydligare kontroll av omklassificeringens följder, något som regeringen hittills varit otydliga med.

LÄS MER: Centerpartiet – ”Att kräva besked och få svar från regeringen är inte mer än rimligt”

Sverigedemokraterna följer alliansens linje trots risk för palmolje-boom

Men regeringen är kritiska till att skjuta upp beslutet.

Om inte PFAD i dess nuvarande form stoppas här och nu riskerar vi en situation där marknaden svämmar över av ohållbar palmolja. Det är helt oacceptabelt att alliansen och Centern försöker sätta käppar i hjulen och därmed springer palmoljelobbyns ärenden, säger Lorentz Tovatt, näringspolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Centerpartiet menar vidare att trots den alliansgemensamma följdmotionen kommer regeringen fortfarande bestämma över omklassificeringen. Men när SMB granskar motionen hittar vi två olika saker.

I motiveringstexten till motionen skriver alliansen att de endast tycker regeringen ska överväga att vänta på ikraftträdandet ett år till. Men i motionens huvudpunkter ställer man däremot högre krav. Enligt dessa godkänner man regeringens proposition, men bara ”innan ytterligare föreskrifter meddelas i fråga om restprodukter”. I praktiken skulle det kunna innebära att att processen för att omklassificera restprodukten PFAD skjuts på tiden.

Även föreningen Gröna Bilister ställer sig tveksamma till ifall fortsatt utblandning med palmoljerester är rätt väg att gå.

Om vi däremot begränsar inflödet av palmolja och PFAD tills branschen sanerats – och därigenom ger större utrymme för investeringar i mer hållbara men lite dyrare alternativ – då har vi gjort biodrivmedlen en tjänst, skriver Gröna Bilister.

Sverigedemokraterna berättar nu för Sveriges Natur att de väljer att gå på alliansens linje och kommer stötta en uppskjutning av omklassificeringen. Det innebär att alliansens förslag får majoritet. Därmed riskerar man att låta palmoljeresterna vinna ännu större andelar av den svenska marknaden för biodiesel.

Både Sverigedemokraterna och alliansen godkänner dock regeringens proposition som sådan, som handlar om hur Sverige ska ställa om till biodrivmedel.


PALMOLJA
Utvinns ur oljepalmer som odlas på stora plantager. Produktionen innebär i de allra flesta fall stora miljö- och människorättsproblem. Det finns försök till certifiering av palmolja, men kritiker menar att kontrollen fortfarande är bristfällig. Palmolja ger mer energi per använd markyta än andra vegetabiliska oljor, och har därför blivit allt mer populärt de senaste åren. Idag hittas palmolja i allt från kosmetika och biobränsle till mängder av olika livsmedel.

REDUKTIONSPLIKTEN
Från och med 2018 måste svenska drivmedelsleverantörer gradvis minska sina utsläpp, för att 2030 nå en 40-procentig minskning. I de flesta fall sker reduktionen genom att blanda ut det fossila drivmedlet med biobaserade varianter (ofta kallade HVO – hydrerade vegetabiliska oljor).

Miljö online2

Liknande artiklar