Det viktigaste från FN:s klimattoppmöte i Bonn

Foto: UN climate change

FN:s klimattoppmöte i Bonn, COP 23, avslutades imorse. 

Syftet med mötet i Bonn är att ta fram regler för hur Parisavtalet ska förverkligas. Mötet i Bonn ska på det viset förbereda att ett beslut om reglerna för Parisavtalet kan tas på nästa FN-klimattoppmöte i polska Katowice 2018.

Det allra viktigaste i överenskommelsen från Paris är i sin tur att länderna är överens om tvågradersmålet och att ansträngningar ska göras för att hålla temperaturökningen under 1,5 grader, samt att länderna ska uppdatera sina frivilliga klimatåtgärder vart femte år. Mer om Parisavtalet finns att läsa här.

Supermiljöbloggen ställde tre frågor till Mattias Goldmann, VD på den gröna och liberala tankesmedjan Fores, som följt klimatförhandlingarna på plats i Bonn.

Vad är de viktigaste överenskommelserna från klimattoppmötet i Bonn?

Förståelsen för att klimatambitionerna måste öka kraftfullt och snabbt om vi ska klara målen i Parisavtalet finns nu också i själva förhandlingarna – det kommer ge resultat längre fram. Fruktan för att Trump-administrationen ska få klimatsamarbetet att spåra ur är över – USA var på plats men gjorde ingen skada. Och vikten av att bygga vidare på förtroendet mellan länder med olika mål och förutsättningar blev väldigt tydlig.

Vad saknas?
Det som saknas är i gengäld konkreta förhandlingsresultat. Vi visste att detta är en teknisk COP som först nästa år ska leda till en konkret regelbok för Parisavtalet men vi trodde ändå att mer enighet skulle uppnås om hur ansvaret ska fördelas och att fler länder skulle utnyttja COP för att visa framfötterna med skärpta utsläppsmål och ny klimatfinansiering.
 Hur ser den framtida processen ut?
Många av besluten från COP innebär extra möten och konsultationer, så resan fram till COP24 i Katowice har ett antal svåra och avgörande milstolpar. Utanför FN-ramverket tar vi nya tag i Paris redan om ett par veckor för att öka den gröna finansieringen. För egen del är jag på tåget mot Lyon där jag leder samtal mellan franska och svenska infrastrukturministrarna om hur godstransporter ska bli mer hållbara.

Miljö online2

Liknande artiklar